Vad kan jag ha på min soliga, inglasade balkong?

Hej, det kommer 2 frågor 😀
Jag undrar om man kan köpa era ”färdiga” jordgubbsplantor för att ha på inglasad balkong i söderläge? Vi öppnar på dagarna lite grann (inte helt pga katt) men det blir väldigt varmt. Andra frågan är vilka växter ni rekommenderar att ha på balkongen? Köpte en pelargon hos er men den var längst in på balkongen nyligen och brändes direkt…
Vi har sol cirka 10-18,30 mitt på sommaren
Johanna

Kommentarer

  • Hej Johanna!

    Trevligt att du hör av dig!

    Jadu, det är inte alltid lätt när det kommer till balkonger alla gånger :-)

    Eftersom det låter som att det blir så pass varmt att till och med pelargonen tackar och bockar så är risken stor att det blir lite väl varmt och soligt även för jordgubbarna, särskilt om de får sol så pass länge som du beskriver.

    I sån miljö kan till och med soldyrkare få det svårt. Det är då bra om du har möjlighet att skyla växten från solen på något vis, t.ex. persienner, solfjäder, parasoll eller markiser osv. Det kan också vara värt att se om du kan bygga till något nät eller galler, som låter dig ha öppet utan att förbjuda din fyrbenta vän att också njuta av solen och värmen.

    Här har du några andra förslag på växter som kan klara sig lite bättre än andra i solen:
    • Citronträd
    • Olivträd
    • Passionsblomma
    • Hibiskus
    • Pelargon
    Du kan sen gärna ge jordgubbarna ett försök, men var då noga med att de inte står i gassande sol eller torkar ut.

    Lycka till! ☀
    Jennie Trädgårdsmästare

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din mejladress visas aldrig publikt.