Vad gäller för trafikanter på Kyrktorget?

Angående trafik på Kyrktorget, vad som gäller?
Det finns inga övergångsställen och väl ingen skyltning var gående ska gå över mot Willys o tvärs om. Det finns för biltrafiken skyltning om rekommenderad hastighet 20 km och att den upphör men inget om att gående har företräde?
Har jag missat något både när jag går och kör bil eller är skyltningen inte komplett? Det borde väl vara ett typ torgområde där gående har företräde men hur ser en sådan skylt ut?

Vet inte om det är Partille Kommun eller vägverket som ska ha denna fråga.

Kommentarer

  • Hej,

    Det är inte färdigutrett vad som ska gälla för Gamla Kronvägen förbi Kyrktorget. Utredningen dröjer just på grund av att det är ett känsligt och viktigt beslut

    Det som gäller juridiskt idag är max tillåten hastighet 30 km/h och att fordon generellt har företräde. Dock ska oskyddade trafikanter som är ute på eller just ska ut på det gemensamma trafikområdet (shared space) ges tillfälle att passera. Vägsträckan förbi Kyrktorget är även förstärkt med vägmärken om rekommenderad hastighet 20 km/h.

    Med vänlig hälsning,
    Ola Kommunvägledare
  • Hej,

    Kan såhär två år senare inte se att det hänt något mer med Kyrktorget och gamla kronvägen. Är det fortfarande så att det utreds?

    Gående verkar i många fall inte förstå/bry sig om att bilar har företräde och bilar ger i flera fall inte gående tillfälle att passera. Det är ofta mycket trafik på vägen och den rekomenderade hastigheten på 20km/h verkar ofta ignoreras.

    Finns det några planer/har något gjorts på två år?

  • Hej Peter,

    Tack för din kommentar!

    Kommunens trafikenhet meddelar följande:

    Det pågår ett arbete med hur Kyrktorget se ut och
    Vi har gjort trafikmätningar och kontrollerat olycksstatistiken för de senaste åren. 85 percentilen i senaste trafikmätningen var 21 km/h. Det betyder att 85% av de fordon som kör över Kyrktorget kör under 21 km/h. Det här indikerar att följsamheten är god gällande rekommenderade hastighetsbegränsning. Många verkar ändå uppleva hastigheten som hög. I uppföljningen av inrapporterade skador går det inte att se att Kyrktorget är särskilt utsatt. Detta kan bero på att många upplever en viss otrygghet som i sin tur leder till ökad uppmärksamhet. Det är sedan tidigare, i trafiksammanhang, känt att en viss otrygghet leder till ökad uppmärksamhet. Även det omvända är känt, dvs, att en för stor trygghet medför oförsiktighet.

    Har du fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

    Med Vänlig hälsning,
    Robert Kommunvägledare