När korrigeras min vattenförbrukning?

Hej,

Jag flyttade in i mitt nuvarande boende den 1 april 2020. Betalar VA-räkning baserat på en förbrukningsnivå som vida överstiger den jag faktiskt har. Gissar att det är baserat på tidigare ägares förbrukning.

När korrigeras detta? och på vilket sätt görs det? via återbetalning?

Tack på förhand,
/Bosse

Kommentarer

  • Hej,

    Om du har kommunalt VA så läggs det automatiskt en förbrukning på 150 kubik/år vid ägarbytet.
    En gång om året, i februari/mars uppmanas man att läsa av sin vattenmätare och registrera avläsningen via kommunens e-tjänst som du hittar här: https://www.partille.se/e-tjanster/bygga--bo/vattenavlasning
    Då ändras den preliminära förbrukningen efter vad du har förbrukat. Avvikelser justeras på nästa faktura. I förekommande fall blir det återbetalning.

    Vänliga hälsningar
    Ola Kommunvägledare