Finns det undervisning av teckenspråk för hemspråk/modersmål?

Hej!

Jag har en son med hörselnedsättning.

Han vill gärna lära sig teckenspråk och enligt hörselverksamheten på Sahlgrenska kan han ansöka om att få läsa det motsvarande ett hemspråk/modersmål.

Jag undrar därför om det finns utbildade pedagoger i kommunen som undervisar/kan undervisa i teckenspråk?

Kommentarer

  • Hej Henrik!

    Vi ber om ursäkt för att svaret dröjt!

    När det gäller elever som har teckenspråk som modersmål, det används i hemmet som dagligt umgängesspråk, gäller samma regler som för andra modersmål. När det finns 5 elever som är berättigade till undervisning i kommunen startar undervisning i språket. Om språket inte används hemma finns inte den rätten.
    Tidigare har vi haft modersmålsundervisning i teckenspråk men just nu finns inte underlag och vi har därför inte i nuläget någon teckenspråkslärare eller undervisning.

    Med vänlig hälsning,
    Robert Kommunvägledare