Cykeltvätt

Hej!

Var är tillåtet att tvätta sin cykel? En cykels kedja behöver ju med jämna mellanrum avfettas och det kan ju bli ganska smutsigt. Får man göra det på en gräsmatta? Har sett att det finns rekommendationer kring biltvätt men hittar inget om cyklar.
Einar

Kommentarer

  • Hej Einar, se nedan svar från kommunens miljöenhet:

    Det stämmer att det inte finns några bestämmelser angående cykeltvätt på kommunens hemsida. Anledning till detta är att det från kommunens sida görs bedömning att detta inte är något som är att klassa som en olägenhet för människors hälsa eller miljö i enlighet med miljöbalkens bestämmelser. Detta då cykeltvätt av en privatperson anses ha en ringa effekt och är tillfällig.

    Generellt när det kommer till fordonstvätt så är det inte själva tvätten som är förbjuden utan det är att släppa ut förorenat tvättvatten till kommunens dagvattennät. Samma tankegång appliceras när det kommer till cykeltvätt.

    Om du ska tvätta din cykel så ska detta göras där tvättvattnet kan infiltrera ner i marken och inte avledas till dagvattennätet.

    Med vänlig hälsning,
    Sara Kommunvägledare
  • Tack för svar!

    "Om du ska tvätta din cykel så ska detta göras där tvättvattnet kan infiltrera ner i marken och inte avledas till dagvattennätet." Jag tolkar det som att cyklar bör tvättas på t.ex. en gräsmatta och inte på asfalt där tvättvattnet ev. skulle kunna rinna ner i en brunn. Är det så ni menar?

    Einar
  • Hej,

    Det stämmer bra. Tvättning ska ske på en plats med icke hårdgjord markyta så att infiltration kan ske.

    Med vänlig hälsning,
    Sara Kommunvägledare