Vilken färg ska jag köpa för att måla på skor som är av skinnimitation?

Hej, jag är sugen på att måla mina skor så att de blir lite mer unika. Skorna är gjorda av skinnimitation och är därför inte säker på om textilfärg skulle funka. Vilken färg skulle fungera att måla på skorna med som håller och också är vattentåliga?

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga.
    Skor som är gjorda i Konstläder/fusk/vinyl är ofta svårt att måla på så att det håller i längden och inte spricker. Men om du ändå vill testa, så finns nedan färger:

    Leather´s choice quick color dye, - viktigt att rengöra med t ex aceton före målning, annars håller inte färgen,. Måla tunna färglager och heller 2 gånger. Motivet måste behandlas med läderfett när färgen har torkat (107728) . Färgen är täckande efter 2 lager med färg och man målar på färgen med en pensel.
    Sharpie/Panduros permanent markerMan behöver måla flera lager med färg, blir gärna randigt.

    Önskar dig en fin dag!
    Mvh Annika
    Product Development
  • Hej! Kan man använda posca pennorna till läder/skinnimitation? Tänkte först använda sharpie pennorna men de fanns inte i färgen jag sökte, tack på förhand!
  • Hej Moa,

    Det är svårt att få ett bra resultat på konstläder. När jag har provat med Posca pennorna på konstläder, så har det inte blivit ett hållbart resultat. Färgen smetas lätt ut om det kommer fukt på. På vissa konstläder material kan t o m Molotow markers vara ett bättre alternativ.
    Vi kan inte garantera ett bra resultat på just konstläder, det beror på vad just du har för konstläder om det fungerar eller inte, och det blir aldrig så bra som på riktigt läder.

    Önskar dig en fortsatt bra dag!
    Ingela
    Product Development
  • Okej tack för hjälpen! Behöver man lägga på något efter eller är det bara att måla och låta det torka?

  • Hej igen!

    I detta fall har jag ingen lack att rekommendera, utan färgen får bara torka.

    Ha det fint!
    Ingela
    Product Development