Vilka fågelarter kommer era fjädrar ifrån?

I vårt sortiment finns fjädrar från sju olika fåglar: amerikansk kalkon, fasan, hjälmpärlhöna, tamhöna, gås och anka från Kina samt struts från Sydafrika. Vi köper endast fjädrar från producenter som har skrivit under Panduros Animal Welfare Policy som ställer höga krav på god djurhållning och förbjuder att fjädrarna plockas från levande fåglar eller att fåglarna avlivas för fjäderproduktion.

Med vänlig hälsning från oss på Panduro
Panduro

Kommentarer

  • Hej!
    De kinesiska fjädrarna kan man ju stryka direkt och då återstår i min mening amerikansk kalkon och sydafrikansk struts. Det vore önskvärt om ni skrev ut denna information, härkomst alltså, gärna med information om hur fåglarna haft det och hur ni kontrollerat det, så att man kan ta ett informerat etiskt beslut när man vill köpa pyssel. Det är svårt nog att navigera sig fram i den här världens handel där den prioriterade styrmekanismen är vinst och där ekonomiska intressen tillåts åsidosätta moraliska och etiska principer som borde vara självklara. Som troligen är självklara för de flesta svenskar men som vi ovetande bryter mot när vi handlar. Det bör liksom ingå i ert jobb att ge denna information så att konsumenten kan konsumera i enlighet med sitt samvete.

    Tack på förhand!
  • Hej!
    Tack för att du kontaktar oss och lyfter dessa viktiga frågor. Vi ska se över om vi kan lägga ut information om härkomst av fjädrarna på våra produkter på webben i ett första steg. Övriga delar är svårare för oss att presentera på varje enskild artikel. Det är som du säger mycket svårt att navigera och göra medvetna val som konsument och vi bör självklart göra vad vi kan för att underlätta för våra kunder.

    Vi uppskattar dina åsikter så vi kan bli ännu bättre på att tillmötesgå det du som kund önskar få i form av information. Har du ytterligare frågor eller synpunkter är du varmt välkommen att kontakta mig direkt på Philip.Mossinger@panduro.se.

    Med vänlig hälsning,

    Philip Mossinger
    CMO & Vice President
    Panduro