stickmönster

Jag har köpt garn och stickmönster till halsduk i patentstickning hos er. Jag förstår ej hur man stickar 1 omslag och lyfter samtidigt 1 maska avigt?

Kommentarer

  • Hej
    Vad roligt att du ska sticka halsduk! Jo, det är inte så konstigt som det låter. Om det t ex står: *omtag, lyft första maskan avigt, 1 rm* så menar vi
    1) gör ett omslag = lägg tråden över stickan i din högra hand (om du är högerhänt)
    2) lyft sen över nästa maska till den högra stickan som om du skulle sticka den avigt, men den stickas inte, lyfts bara över
    3) sticka nästa maska rät
    Det betyder att du nu har skapat en ny maska till nästa varvvid att göra ett omslag, du har sparat en maska avigt utan att sticka den och du har stickat den tredje maskan som en vanlig rät maska.

    Om du inte blev klokare av detta kan du mejla mig direkt så gör jag en liten filmsnutt och skickar dig. Skriv då vilket nummer din stickbeskrivning har så kan jag kolla upp just den halsduken du ska göra.
    Glada hälsningar, Synnöve

    synnove.tefre@panduro.se
    Product Development