Vilken färg kan jag använda för att måla dricksglas?

Hej! Undrar vilken färg jag kan köpa för att använda mig av till att måla på dricksglas? Som inte är ”tush” vatten färg utan mer pigmenterad som håller på glaset. Färg som man kan måla med pensel helt enkelt som är pigmenterad! Väl mött.
Tina

Kommentarer

  • Hej Tina!
    Tack för din fråga,

    De glasfärger vi har i vårt sortiment, som inte är pennor, är Pebeo vitrea 160 eller Deka transparent.
    Observera att Panduro inte har några glasfärger som är testade för att användas i direkt kontakt med livsmedel. (som tex insidan eller på glasets kant)
    Vi rekommenderar därför bara att man målar ytor som inte kommer i direkt kontakt med mat eller dryck.

    INSTRUKTIONER:
    Vitrea: Det är mycket viktigt att du noga rengör ytan som ska målas. Använd ett fettlösande medel. Ta inte på ytan som ska målas efter rengöring. För att färgen ska tåla maskindisk i 55–60 °C ska den först torka i 24 timmar och sedan kan den härdas i vanlig ugn i 160 °C under ca 40 minuter. Låt ej det målade och härdade glasföremålet ligga i blöt en längre tid. Obs! Använd inte Vitrea 160 på kristall- eller s.k. duralexglas – dessa tål ej härdning i ugn.

    Deka: Lösningsmedelbaserad, transparent, högblank glasfärg av proffskvalitet som används på värmetåliga material som glas, porslin, gips, metall. För bästa resultat låt torka 3 dygn före bränning. Placera i kall ugn och fixera i 120 grader i 30 min. Tjockt applicerade lager ger god ljusbeständighet.

    Vänliga hälsningar,
    Timara Product Developer