Måla på plast

Har ett dinosaurie huvud i plast som ska målas om. Vilken färg blir då bäst? Vad är skillnaden på Humbrol 027 och Humbrol 164? Är färgerna giftfria att andas in när de har torkat?

Kommentarer

  • Hej Åsa,
    Tack för att du hörde av dig till oss!
    Innan vi rekommenderar något så skulle vi vilja veta vad det är för dinosaurie huvud. Är detta något som ett mindre barn ska leka med? Vi har inga färger i vårt sortiment, som fungerar på plast, som är barntestade nämligen.

    Om huvudet endast ska användas till prydnad, så kan vi ge följande info:
    Skillnaden är att Humbrol 027 är matt (viktigt att röra om i färgen noga före användning) och Humbrol 164 har en mer sidenmatt utan, alltså aningen blankare.
    Humbrol fungerar bra till plast.
    När färgen har torkat in så är den inte giftig, men tänk på att låt produkten stå vädrat i åtminstone 1,5 vecka (beror på hur mycket du har målat) så försvinner även gasemissioner från färgen (de är ofarliga).

    Lycka till med ditt projekt!

    /Marcus
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs
  • Tack för svar. Ja dinosaurie huvudet ska användas på huvudet som en mask av ett barn i 12-års åldern. Är det ofarligt att använda efter att färgen torkat? Det är alltså inget litet barn som kommer att stoppa det i munnen men dock andas i masken.
  • Hej igen Åsa,
    Ok då är vi med vad du menar. Detta är inget vi normalt inte skulle rekommendera men eftersom det är ett äldre barn så därmed utgår att hitta en leksakstestad färg till ändamålet.

    Då tänker vi att det endast ska målas på utsidan, så är det bara extra viktigt att huvudet får vädras innan det börjar användas.

    Lycka till med ditt projekt!

    /Marcus
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs