Färger till lufttorkad lera, glas och porslin?

Hej jag undrar vad jag ska ha för färg när jag ska måla på lufttorkad lera
Jag undrar också vad man ska ha för färg när man ska måla på glas och porslin? Och går det att diska efter att man målat ?
Fidelie

Kommentarer

  • Hej Fidelie,
    Tack för din fråga.

    För att måla mönster på lufttorkad lera kan man t ex använda Hobbylack som är en vattenbaserad akrylfärg. Det är dock viktigt att leran är helt torr.
    Det går även att t.ex. spraya med No Limit sprayerna.

    För att måla på glas rekommenderar jag Vitrea 160 och för att måla på porslin rekommenderar jag Porcelaine 150.
    Läs instruktionerna noga innan du målar.

    Vill du mer rita eller skriva har vi massor av olika pennor som fungerar, se tex sökningen nedan:
    https://panduro.com/sv-se/search?q=porslin&t=articles

    De flesta produkter som är till glas och porslin går att diska i låga temperaturer, men man ska undvika att låta det ligga i blöt.

    Vänliga hälsningar,
    Timara Product Developer
  • Hej
    Undrar vad man ska ha för färg till lufttorkande lera samt om det bara är så att färgen torkar av sig själv eller om man måste bränna den?
    Undrar även vad man ska ha för lack ovanpå färgen, vill helst ha ett glansigt lack?

    Vänliga Hälsningar
    Sophia Wennerholm
  • Hej Sophia,
    Tack för din fråga!

    Du kan måla med vår Hobbylack eller spraya med No Limit. Det är viktigt att leran är helt torr innan du målar ditt föremål och färgen torkar av sig själv.

    Du kan sedan lacka med Oceanlack, viktigt att både leran och färgen är genomtorra först.

    Ha en fin dag och varmt välkommen åter!

    Vänligen,
    Anna