Måla på metall vagn

Hej! Jag har en rullvagn för inomhusbruk gjord i målad metall. Jag skulle vilja måla om den, vilken färg ska jag välja? Funkar hobbylack? Inte spray då jag inte har tillgång till någon plats att spraymåla på.

Kommentarer

  • Hej Elina,
    Tack för din fråga!
    Sprayfärg hade ju absolut blivit finast men jag förstår det är svårt med någonstans att vara på.
    Grundarbetet är jätteviktigt, rengöra, slipa med fint slippapper om metallen är blank, för att färgen ska fästa ordentligt. Annars kommer färgen bara att halka runt på den blanka ytan.
    Hobbylack kan fungera under dessa förutsättningar, men den kan vara lite "repkänslig". För att få ett fint resultat, så måla med en flat bred pensel, måla tunna färglager och låt torka mellan varje färglager. Nyanser som gult och rött kräver oftast flera färglager.
    Humbrol Lack färg är en mer reptålig färg, den är lösningsmedelsbaserad och kommer i små miniburkar på 14 ml. En burk räcker till ca 0,3 m2.

    Lycka till med din metallvagn!
    Ingela
    Product Development
  • Om metallen är matt och inte blank, ska man slipa ändå?

    Tacksam för svar.
  • Hej Natalie,

    Nej, är metallen riktigt matt behövs ingen slipning!

    Trevlig helg!
    Ingela
    Product Development