Lösa upp akrylfärg

Hej,
Jag vill ta bort torkad vattenbaserad akrylfärg, tex https://panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/farg/akrylfarger/akrylfarg-nyborjare-12x12-ml-180000.
Har ni något tips hur man kan göra det utan att behöva slipa bort färgen?
Jan

Kommentarer

  • Hej Jan,
    Tack för din fråga! Akrylfärg brukar gå att lösa upp med etanol (tex T-röd) eller iso-propanol. Det beror på hur tjockt och hur gammal färgen är. Det kan behövas att man gnuggar lite.
    Går det inte med etanol så kan man testa med aceton. Men se upp med aceton, eftersom det löser mycket mer än bara färg. Det kan lösa upp plast som ligger under färgen eller skapa fula fläckar på andra ytor.

    Hoppas detta hjälper dig!
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs