Hur använder jag Dylon-färgen?

Jag har tänkt att göra ampeln och färga den enligt instruktioner: https://panduro.com/sv-se/inspirations/gor-en-dip-dye-ampel-99264
I instruktionerna står det att man först ska göra en färgblandning med lite pulver i mycket vatten, och sedan fylla på med mer pulver för en starkare färg.

Men när jag läser om hur man gör med färgen verkar det ju vara väldigt noggrant med mått för färgen, saltet och temperaturer och så vidare.

Jag köpte också det som det står att man kommer behöva i instruktionerna, men där är inte saltet med. Jag känner mig lite förvirrad med hur jag ska hantera färgen nu.
Malin J

Kommentarer

  • Hej Malin,
    Tack för din fråga!

    Tyvärr ingår inte salt till Dylon handfärg, beklagar att det inte stod något om det i instruktionerna. Det ska jag se till att få in där direkt. Du kan använda vanligt hushållssalt (utan tillsatt jod) istället om du inte vill köpa till textilsalt. Isåfall behöver du endast 250g salt till detta projekt.

    I detta fallet hade jag rekommenderat dig följande tillvägagångssätt:
    1. Blöt upp hela ampeln så att den är helt fuktig.
    2. Lös upp textilfärgen från Dylon i 500 ml varmt vatten, använd handskar, och rör om.
    3. Fyll en skål/diskho i rostfritt stål med 6 liter (ca) 40-gradigt vatten och tillsätt 250 gram Dylon textilfärgssalt och rör om till det har lösts upp.
    4. Häll i en liten del av färgblandningen till saltvattnet. Spara resten av färgen vid sidan.
    5. Doppa hela ampeln i färgblandningen så att den får en ljus nyans av färgen.
    6. Häll i resten av färgblandningen och blanda så att färgen blir mörkare och häng upp ampeln så att bara ändarna doppas i färgen. Eftersom trådarna är blöta kommer färgen att vandra längre och längre uppåt ju längre den är doppad i färgen. Låt ampeln hänga tills du är nöjd med färgen. Skölj sen av den ordentligt i vatten tills vattnet är helt klart. Låt torka ordentligt och sätt i en kruka.

    Vänliga hälsningar,
    Timara Product Developer