Hobbylack på ljuslykta, brandfarligt?

Jag har en ljuslykta (en pumpa i vit keramik) som är tänkt att man ska måla själv, men ingen färg medföljde. Funderar på om jag kan använda hobbylack? Eller är det brandfarligt? Levande ljus är ju alltid en brandrisk såklart, men tänker om färgvalet medför ökad brandrisk, eller om det finns något annat skäl att undvika hobbylack till en ljuslykta?
Sara

Kommentarer

  • Hej Sara,
    Tack för din fråga! Hobbylacken är inte brandfarligare än tex en väggfärg, då den är en vattenbaserad färg. När den har torkat så kommer den färdigmålade ytan bilda en plasthinna. Behöver du måla lyktan invändigt? Målar du endast utvändigt så går det bra, då det inte kommer bli så varmt. Det finns inga specifika skäl att inte använda hobbylacken då.

    Om du vill måla i taket och nära ljuset så kan vi tyvärr inte säga med säkerhet om hobbylackhinnan kommer bli så varm så den börjar brinna, det beror på hur varmt det blir i taket och hur högt upp det är till taket från ljuset.

    Hobbylacken är inte anpassad för högre värme och blir det för varmt så kommer den säkerligen att missfärgas.

    Hör av dig om du har några fler frågor!
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs