Färg att måla på vinglas/ shotglas

Hej! Jag skulle vilja måla på vinglas och undrar då om ni har någon bra färg som ni kan tipsa om som man kan måla på vinglas alternativt shot glas med. Tänker att man kanske inte kan härda vinglas i ung så det behöver vara en färg som torkar av sig själv eller likande.
Ida

Kommentarer

  • Hej Ida,

    Vi har en glasfärg som heter Vitrea 160. Detta är en glasfärg som behöver härdas för att tåla diskas, vanliga vinglas och shotglas går bra att härda i ugn,
    Det är mycket viktigt att du noga rengör ytan som ska målas. Använd ett fettlösande medel. Ta inte på ytan som ska målas efter rengöring. För att färgen ska tåla maskindisk i 55–60 °C ska den först torka i 24 timmar och sedan kan den härdas i vanlig ugn i 160 °C under ca 40 minuter. Låt ej det målade och härdade glasföremålet ligga i blöt en längre tid. Obs! Använd inte Vitrea 160 på kristall- eller s.k. duralexglas – dessa tål ej härdning i ugn.

    Vänliga häslningar,
    Timara Product Developer