Att måla med alkohol ink?

Hejsan,

Jag funderar på att måla på canvas med alkohol och är osäker på vad man behöver för material. Har kollat på några vedio och det sägs att man behöver alkohol och alkohol ink men det hittar jag inte på svenska vad det kallas för.
Så jag hoppas att ni kan hjälpa till med det jag har skickat en bild för att förtydliga vad jag menar,Undrar också om man kan bara använda alkohol på gesso??
Eller går bra att användas på akrylfärg?
Sen undrar jag också om det går bra att använda skydd spray på den i slutet för att skydda tavlan?
Tack på förhand
Vänlig hälsning Khalat

Khalat

Kommentarer

  • Hej Khalat,
    Tack för din fråga!

    Att använda alcohol ink på en obehandlad canvas (med endast gesso) är inte något jag rekommenderar. Färgen sugs upp allt för snabbt eftersom duken fortfarande är sugande.
    För bästa resultat rekommenderar jag att lacka ytan du vill måla på först.

    För att skapa en helt blank yta att jobba på kan du tex använda Resin, den finns i flera olika storlekar beroende på hur stor canvas du vill använda.
    När detta har torkat helt kan du börja skapa med alcohol ink. Du kan använda dig av en Colorless blender för att tunna ut och sprida färgerna.

    Tyvärr har denna serien ingen guldfärg, men mitt tips är att måla med tex en guldig akrylfärg efter alcohol ink har torkat - såhär verkar många vara gjorda när jag bildsöker också.
    Jag har även provat att blanda ut ett guldpigment  (denna är egentligen till tvål men det fungerade bra när jag testade) med Colorless blender och på så sätt få en guldfärg att pensla ut eller droppa ut med en pipett.

    Alcohol ink är bläckbaserade och kommer därför blekas med tiden, för att skydda ditt projekt rekommenderar jag att använda ett varnish/fernissa med UV-skydd på din tavla, tex denna.

    Vänliga hälsningar,

    Timara Product Developer