Finns det "liquid white" för akrylfärg?

Vad är liquid white och finns det att köpa färdigt för akrylmålning? Om inte, hur gör jag min egen?
Lisa

Kommentarer

  • Hej Lisa,

    Liquid White är en typ av målarmedium som används i en oljemålningsteknik som är populäriserad av den amerikanska konstnären Bob Ross. Det är en opak vit färg som är tunn och flytande i konsistensen, vilket gör den enkel att applicera på en målarduk innan du börjar måla. Huvudsyftet med Liquid White är att det skapas en slät och jämn yta som gör det lättare att blanda och smälta färgerna tillsammans, i så kallat "vått i vått".

    Det finns ingen direkt motsvarighet till Liquid White för akrylfärg, men det finns olika metoder och medier som kan användas för att uppnå liknande effekter med akrylmålningstekniken.
    Tillexempel att använda sig av en retarder som förlänger akrylfärgens torktid. Då blandas en tunnare vit färg med detta medium för att skapa en liknande effekt.

    tex https://panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/farg/malarmedier/lx-slow-dri-fluid-retarder-444472

    Vänliga hälsningar,
    Timara Product Developer