Måla med akrylfärg på porslin?

Har målat på porslin med akrylfärg men den lossnar lätt vid beröring.
Härdar eller torkar den någonsin?

Kommentarer

  • Hej Karina,

    Tack för att du hörde av dig!
    När man målar på porslin är det bästa att använda en porslinsfärg t ex Porcelaine 150 , den här färgen härdas i vanlig ugn för att kunna hålla i disk. Det är viktigt med rengöringen av porslinet före målningen och att man inte tar på ytan som ska dekoreras med fingrarna (då blir det fettfläckar och färgen fäster sämre).
    Vanlig akrylfärg är inte optimalt och håller inte speciellt bra och lossnar lätt. En blank hård yta som inte är porös, suger inte upp färgen så som på en porös yta som t ex trä.

    Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över.

    Ha en fortsatt fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Hej! Är ute efter någon form lagningsmassa till porslin som ex kan laga en figurin som en hand har lossnat av m.m?
    Mvh/Robin Svensson
  • Hej Robin,

    Tack för din fråga!
    Kanske detta kan vara något för dig: Kintsuglue ?
    Kintsuglue är en flexibel massa för att laga, forma & fixa. Silikonfri. Kintsuglue fäster på alla material, utom polyetylen (PE) och polypropylen (PP). Kan användas för att rekonstruera, reparera och skydda.

    Lycka till med din figurin!
    Ingela
    Product Development
  • Kan man måla med akrylfärg och glasera den och bränna i ugnen
  • Hej Fanny,

    Tack för att du kontaktade oss!

    Nej, tyvärr, akrylfärgen klarar inte att vara i ugn, då kommer den att bubbla av värmen, oavsett om man lägger på någon glasyr.

    Önskar dig en fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Kan man måla med akrylfärg på akrylglas? Eller kanske om man slipar upp den blanka ytan lite?
    Eleonore
  • Hej Eleonore,

    Tack för din fråga.
    Man kan måla med akrylfärg på akrylglas. Är ytan väldigt blank, kan det vara en ide att precis som säger , slipa lite lätt på ytan, för att färgen ska fästa bättre.
    Hur hållbart det blir däremot, beror på själva akrylglaset och vad det är för akrylfärg som används. Det kan bli känsligt för repor t ex.

    Önskar dig en fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Hej,
    Jag har ärvt ett fat där färgen ser ut att ha blivit diskad för hårt. Kan jag måla om det som har blivit utfärgat eller hur man nu säger. Kan jag på något sätt kontrollera att fatet håller för 150 grader Celcius?
  • Hej Lotta,

    Tack för din fråga!
    Nej, det är svårt att kontrollera, men de flesta porslinsfat med riktig porslinsfärgs dekor går att ha i ugnen i 150 grader.
    Ja, kan du få fram rätt kulör, kan du måla i det skadade partiet. Färgerna i  Porcelaine 150 serien går att blanda med varandra. Tänk på att färgen mörknar något efter härdning i ugn. Fatet får inte heller vara sprucket, då kan det kanske spricka mer.

    Lycka till med ditt fat!
    ingela
    Product Development
  • Hej! Har köpt en porslinspenna från er och det står ”låt torka i 4 timmar innan ugn”, är detta viktigt eller kan jag härda efter en timme istället? Tacksam för svar
  • Hej Sanna,

    Tack för att du hörde av dig till oss!
    Den rekommenderade torktiden är 4 timmar, och det är för att man ska få bästa/hållbaraste resultat. Jag skulle inte rekommendera att härda efter 1 timme.

    Önskar dig en fin eftermiddag!
    Ingela
    Product Development
  • Jag har ett antal målade assietter,  målade med blommor på porslinsvit botten. Kan man lacka dem nu i efterskott så att de inte bleknar när någon av  misstag stoppar dem i diskmaskinen?

  • Hej Kajsa!

    Tack för din fråga!
    Är det målat med akrylfärg, så har vi inte någon lack som kan förbättra hållbarheten i diskmaskin, tyvärr. Troligen försvinner motivet i diskmaskinen.

    Varmt välkommen tillbaka om du har ytterligare frågor.
    Ingela
    Product Development
  • hej om där har blivet par rispor i en vask kan man spruta till försiktigt med radiator färg pga är samma kulör både vask o färg om man touchar par gånger istället för lägga på med emalj lack tycker blir kant då ?
  • Hej Jimmy,

    Tack för ditt email!
    Jag vågar inte rekommendera radiator färg till en vask.
    Emaljlacken är ett säkrare val. Använd en supertunn rund pensel att påföra lacken med istället den som medföljer, om sprickorna är väldigt tunna. Tunn pensel
    Använd sparsamt med färg, så färgen inte svämmar över.

    Ha en fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Hej! Om jag ritar med poscapennor på porslin kan jag då låta det torka, sedan köra i ugn, lacka med poslinslack och sedan köra i ugn igen? Med vänlig hälsning, karin
  • Hej Karin,

    Tack för din fråga!
    Nej, tyvärr fungerar det inte att lacka över Posca pennor med porslin lacken, för att det ska hålla i disk.
    Jag skulle inte heller rekommendera Posca pennor till porslin som kommer i kontakt med mat. Posca själva rekommenderar inte heller det: Poscas hemsida , men vill man måla på porslin som inte ska användas till mat eller diskas, kan man härda porslinet i ugn vid 160 grader i 45 minuter, för en bättre hållbarhet. Man kan även spraya med en vattenbaserad lack.
    För att måla på porslin som ska användas i köket, rekommenderar vi istället, porslinspennor (ej i direkt kontakt med mat) - En förutsättning för att färgen ska hålla är att porslinet är rendiskat och att man inte har tagit på ytan som ska dekoreras med fingrarna.

    Ha en fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Hej, jag ska måla på glas (kristallin glas) har köpt posta glaspennor men märker att färger försvinner bara jag drar med nageln försiktigt tvärs över. Tanken är ju att glasen ska kunna iallafall handdiskas. Finns det något jag kan göra för att få poscapennorna att fungera eller borde jag satsa på nya pennor. Och ifall nya pennor i sånna fall vilka? tacksam för svar
  • Hej Josefin !

    Tack för att du hörde av dig till oss!
    Ja, det stämmer som du säger, Posca pennor håller inte lika bra som riktiga porslinspennor, som man härdar i ugn, t ex denna sats . Pennorna säljs även i mindre satser samt "löst". De måste härdas i ugn vid 160 grader i 90 minuter. Kristallglas brukar inte klara detta, jag är lite osäker på dina glas?

    Vi har inga andra pennor som håller i handdisk utan härdning tyvärr.

    Varmt välkommen tillbaka om du har ytterligare frågor!
    Ingela
    Product Development
  • Hej!
    Jag vill tunna ut min porslinsfärg för att bättre kunna stänka ut färgen. Finns det någon särskild produkt som är bra för att tunna ut just porslinsfärg?  Funkar det alternativt att tunna ut färgen mha några droppar vatten?
  • Hej Angela!

    Tack för din fråga!
    Ja, du kan tunna ut färgen med denna produkt: 249118 .
    Använd aldrig vatten som förtunning, då försämras färgens egenskaper.

    Varmt välkommen tillbaka om du har ytterligare funderingar!
    Ingela
    Product Development
  • Hej, min n son vill måla en mugg men det går ej att härda i ugn, finns det färger/tekniker som håller efter enbart torkning?
  • Hej Emelie,

    Tack för att du hörde av dig till oss!

    Nej, tyvärr har vi inga färger för porslinsmuggar, som enbart kan torka, och sean håller för att användas/diskas.

    Varmt välkommen tillbaka om du har ytterliga frågor!
    Ingela
    Product Development