vegansk hobbylim

Har dere noe vegansk hobbylim i deres sortiment?
Grete

Kommentarer

  • Det kommer an på hva du legger i ordet vegansk, ingen animalske ingredienser og ikke testet på dyr?
    Ingen av våre Panduro lim f.ex Panokitt Allroundlim inneholder animalske ingredienser bortsett fra noen av våre limstifter som kan inneholde glycerol fra dyreriket.
    Panduros sluttprodukter er med ytterst stor sannsynlighet ikke testet på dyr. Ettersom dyre tester er veldig kostbare tester er det ytterst uvanlig at man tester sluttprodukter av den type Panduro selger på dyr. Panduro Hobby steller seg selvfølgelig ikke heller positive til tester på dyr av våre sluttprodukter, og skulle velge å ikke markedsføre slike produkter om informasjon om dyretesting kommer frem.
    Hva som derimot er vanskelig/nesten umulig å unngå er at inngående kjemiske ingredienser noen gang har blitt testet på dyr. Kemikalier, som i stort sett alle ingredienser er (allt omkring oss er i grunnen kjemikalier/kjemiske emner – vann, luft, innholdet i kaffe, hormoner, signalsubstanser etc.) må ifølge loven være testet som sikre. Tillverkere av kjemiske emner har som oppgave å finne ut hvor farlig emnet er og på hvilken måte det er farlig. (skader øyne/giftig ved spising etc.) og dette har innebære dyre tester ettersom det har vært den eneste måten. Tross mye aktivt arbeide med å forsøke erstatte tester med dyr med alternative metoder, er det fremdeles idag ikke alle typer av tester som kan erstattes, da det er så komplisert å imitere den menneskelige kroppen.
    Grete