Ventilation under VMA

Vad är era rutiner kring ventilationen när ett VMA utfärdats pga brand i närliggande område? Det enda som går att stänga är på toaletten men i övriga rum pumpar ni in brandrök.
Jonas

Kommentarer

  • Det ser olika ut beroende på tillfälle och vilka fastigheter som berörs. Är man orolig och inte själv kan stänga sina ventiler, ringer man vår jour på 063-137100 och pratar med vår tekniker.
    Susanne
  • Lägenheterna på Ryttarvägen. Vid branden på körfältet häromveckan så drog det in väldigt mycket brandrök i dessa lägenheter under hela natten. Journr tutade upptaget. Borde stänga ventilationen automatiskt så fort VMA går ut kan man tycka.
    Jonas
  • Vår förvaltning svarar så här: Det är SOS Alarm som skickar ut VMA som SMS. Den som begär VMA bestämmer även över vilket område som SMS skickas ut till. Via mobilnätsoperatörerna bestäms positionen på de mobiltelefoner som befinner sig inom området och ett SMS skickas ut till dessa. Om jouren inte befinner sig inom det området går inte VMA ut till dennes telefon.
    Med andra ord är vi beroende av att berörda hyresgäster hör av sig så vi får vetskap om att VMA gått ut. Räddningstjänsten kan också kunnat höra av sig till oss, exempelvis om någon hyresgäst inom området hade hört av sig till dem med sin oro över röklukt som tar sig in i lägenheten. Räddningstjänsten kan då kontakta oss vidare, och vår jour hade därefter givetvis tittat på möjligheterna att stänga av ventilationen i berörd fastighet.
    Susanne
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.