När skrevs avtalet för min nya lön på?

Jag är föräldraledig och behöver ändra min årslön på försäkringskassan. Hur vet jag när fackförbundet kom överens med min arbetsgivare om min nya lön? När skrevs löneavtalet på?

Kommentarer

  • Hej Isabella!

    Våra medlemmar går (med vissa undantag) på avtal där man tillämpar individuell lönesättning. Det betyder att olika medarbetare kan få olika höga lönepåslag. Den centralt angivna siffran i avtalet, eller det totala löneutrymme som fastställs på arbetsplatsen blir därför inte relevant eftersom Försäkringskassan vill veta hur din individuella lön ser ut.

    När du är föräldraledig ska du erbjudas lönesamtal precis som dina kollegor, din löneökning ska inte vara lägre än tidigare år endast baserat på att du är föräldraledig.

    Om du inte har blivit kontaktad av din arbetsgivare är mitt råd att du hör av dig till dem och frågar hur och när lönerevisionen kommer äga rum på din arbetsplats.
    (Uppdaterad )