Hur länge kan jag få föräldrapenning?

Hur länge kan jag ta ut föräldrapenning?

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!

    Om ditt barn är fött före den 1 januari 2014:
    • Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag då ditt barn avslutat första året i grundskolan.
    • Om ditt barn fyller 8 år efter skolavslutningen kan du ta ut föräldrapenning till och med den dagen barnet fyller 8 år.
    Om ditt barn är fött den 1 januari 2014 eller senare:
    • Du kan du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs 5 i grundskolan.
    • Från och med barnets 4-årsdag kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt. Om du har tvillingar kan ni spara 132 dagar sammanlagt.
    På Försäkringskassans hemsida kan du planera din föräldraledighet.

    Vänliga hälsningar
    Naturvetarna
    (Uppdaterad )