Gatumark och tomtmark

Vad är skillnaden på gatumark och tomtmark?
Orvar

Kommentarer

  • Hej Orvar,

    Gatumark är mark som ägs av en kommun. Gatumarken består främst av gator, trottoarer, parker och närliggande ytor. Tomtmark ägs främst av privatpersoner samt privata, kommunala och statliga bolag.
    Annelie
  • Hej
    Är skrittgatan gatumark som vi med tillstånd kan parkera på utan att få en bot??
    Hade varit jättebra med en lista på vilka gator som är gatumark kontra tomtmark. Särskilt i centrala Mölndal åby bifrost osv
    Mvh Lena Benson
    Lena Benson
  • Hej Lena!

    Skrittgatan är gatumark.

    Finns det ingen operatörsskylt så är det gatumark.
    Exempel på gatumark skyltning.

    När det är tomtmark finns en operatörs skylt med namn och telefonnummer. Här övervakar Mölndals parkering åt en privat tomtmarks ägare.
    Exempel på tomtmark skyltning.

    Linda