Vad händer i de fall nuvarande hyra är högre än Schysst Hyra?

Då blir hyran fryst och höjs inte i de årliga hyresförhandlingarna tills Schysst hyra uppnås.

Gör vi standardhöjande åtgärder i en sådan lägenhet så gör vi ingen hyreshöjning på nuvarande hyra ifall den är högre än Schysst hyra.

Frågor & svar - Schysst hyra​​​
Mitthem

Kommentarer

  • Så om man räknat fram att man haft en hyra som varit 700 kr förmycket så ska man då slippa hyres höjning under 7 år om man räknar att hyreshöjningen är ca 100 kr per år ?
    På ett år är det 8400 kr som jag betalar för mycket isåfall ?
    Om man tänkt sänka hyran med 700 kr hade det varit schysst eller om man tex givet personer som betalt för mycket en gratis hyra alternativt återbetalning.
    Om jag missförstått er schyssta hyra så informera mig gärna om det.
    För om vi som betalar för mycket ska fortsätta göra det, så känns det inte schysst alls.
    För jag tror många trodde att er nya schyssta hyressättning skulle innbära lägre hyra för hyresgästen.
  • Hej Goran!

    Tack för din fråga.

    Vår hyresmodell Schysst hyra är framtagen tillsammans med hyresgästföreningen och övriga kommunala bostadsbolag i Västernorrland.

    Hur vi inför Schysst hyra är också förhandlad med hyresgästföreningen.

    Detta är en ny modell som ger mer rättvisare hyror framräknad utifrån olika egenskaper som gäller från och med 1 april 2021 utan någon retroaktivitet. Det är ett nytt sätt att beräkna hyran och det blir lika hyressättning för alla.

    Vår målsättning är att alla ska nå sin Schyssta hyra inom en 5 års period.

    För de som har en högre hyra än Schysst hyra innebär det att de inte får någon hyreshöjning tills att Schysst hyra uppnås, för de som har lägre hyra än Schysst hyra görs det en infasning av höjningen i förhandling med hyresgästföreningen.

    Vi hanterar infasningen av Schysst hyra lika som övriga kommunala bolag i Västernorrland och i överenskommelse med hyresgästföreningen.

    Med vänlig hälsning

    Kristina IT-samordnare
  • Hej!
    Nytt år och ny hyra.
    Jag accepterar aktuell hyresmodell liksom begreppet Schysst hyra. Däremot är Fryst hyra en alltför enkel motivering när man har en hyra som är högre än Schysst hyra. Och kommer att vara så i ytterligare ett antal år.
    Jag kommer nu att under 12 månader betala 6 900.-kr över Schysst hyra för min lgh. Enl Mitthem är det många hyresgäster som ligger över och jag undrar hur Överskottet redovisas. Är det ett plusresultat intäkt el liknande?
    Hur kan hyresföreningen positivt förvalta skillnaden mellan Schysst och Fryst hyra?
    Mvh
    Elsie-Marie

  • Hej Ellsie-Marie!

    Tack för din fråga om fryst hyra. När vi förhandlade om hur vi skulle införa Schysst hyra tillsammans med hyresgästföreningen så kom vi överens om att vi inte höjer de hyror som ska upp i hyra direkt utan vi gör en mjuk infasning på ca 5 år. De hyror som ligger högre än Schysst hyra kom vi överens om att vi fryser hyran tills att man når Schysst hyra. Planeringen är att alla ska ha nått sin Schyssta hyra inom ca 5 år både de som ska upp i hyra och de som ska komma i fas med Schysst hyra. De som har nått Schysst hyra i år är 41% de som återstår att höja är 29% och de som är frysta är 31% av hyrorna.

    Med vänlig hälsning

    Kristina
    Kristina IT-samordnare