Kan jag få kortare uppsägningstid än 3 månader?

Hej!
Jag hör av mig på grund av att jag undrar hur uppsägning av lägenhet fungerar, kunde inte undgå att se att det stod ”3 månader, om inte annat överenskommit” på uppsägnings ansökan på hemsidan.

Finns det möjlighet till kortare uppsägnings tid eller hur fungerar allt?

Kommentarer

  • Hej Sara,
    Tack för din fråga!

    MHS Bostäder tillämpar tre månaders uppsägningstid från kommande månadsskifte. Om du har önskemål att flytta ut tidigare och nästa hyresgäst har önskemål att flytta in tidigare kan vi tillmötesgå detta, men vi kan aldrig garantera det.

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad
  • Okej tack för svar. Hur får jag veta om det beviljas eller inte?
  • Hej,
    Tack för din fråga!

    Om nya hyresgästen önskar tidigare tillträde, kommer en bostadsförmedlare höra av sig till dig med information och dubbelkolla att du fortfarande vill flytta ut tidigare.

    Om båda parter är överens skickar vi en ny bekräftelse på uppsägning med det nya datumet till dig och skriver nytt avtal med nya hyresgästen per det tidigare datumet.

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad
  • Om jag säger upp min lägenhet den 10 maj, vad blir mitt utflyttsdatum då? Och räknas det från när jag skriver under eller från när ni fått min blankett?
  • Hej Jonathan,
    tack för din fråga!

    Om du säger upp din lägenhet den 10 maj blir ditt utflyttningsdatum den 31 augusti. Detta då alla uppsägningar görs tre månader från kommande månadsskifte.
    Vi räknar uppsägningen från den dagen vi registrerar den.

    Med vänlig hälsning,
    Nina Bostadsförmedlare
  • Min syster har Alzheimers och är nu så dålig att hon inte längre klara sig själv, hon har nu fått plats på demensboende jag undrar om hon kan begära kortare uppsägningstid av sin hyresrätt pga detta.
    Elna
  • Hej Elna!

    Då detta är lite speciellt ber jag dig kontakta oss på bostad@mhsbostader.se

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad
  • Hej !
    Hur ska man slippa uppsägnings tid
    Roke
  • Hej Roke!

    Tyvärr slipper du inte uppsägningstiden helt. Det är alltid tre månaders uppsägningstid, men om både avflyttande och inflyttande hyresgäst har önskemål om tidigare tillträde, kan vi tillmötesgå önskemålet.

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad