Hur länge kan man hyra era lägenheter?

Hur länge kan man förvänta att man får bo kvar i lägenheten?
Max

Kommentarer

  • Hej Max,

    Maximal är boendetid 4 år, undantag civilt anställda där maximalt 2 år gäller. I samband med kontraktstecknande skrivs ett avstående av besittningsskydd som skickas in till hyresnämnden för godkännande. Tilldelat/sökt boende hos MHS Bostäder är en tillfällig bostad varför tex. lägenhetsbyten inte tillämpas.
    MHS Bostäder skickar dessutom ut en förfrågan vartannat år till alla hyresgäster för att kontrollera fortsatt anställning inom Försvarsmakten och fortsatt behov av lägenheten.

     Med vänlig hälsning
    Nina Bostadsförmedlare
  • Om man fortsätter jobba 8 år, kan man få bo hos er i 8 år då?
    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Som min kollega skrev, är maximal boendetid 2-4 år. Boendetiden har ingenting med din tjänstgöringstid att göra, utan det är tänkt att du under tiden du bor hos MHS Bostäder söker eget permanent boende. Våra boenden är inte tänkta att vara en tjänstebostad (undantag möblerade pendlingslägenheter), utan ska fungera som ett stöd, medan man söker egen bostad. Har vi väldigt ont om bostäder att hyra ut, kan vi dessutom korta ner boendetiden för att hjälpa fler i kön.

    Med vänlig hälsning,

    Sepide Teamledare Bostad
  • Hej! Tack för ett riktigt bra svar 😀
    Hur fungerar det att hyra en möblerad pendlingslägenhet?
    Är det en lägenhet man har för sig själv eller delar man sovrum med andra då?
    Om man fortsätter arbeta på Livgardet i 8 år, får man då ha en pendlingslägenhet i 8 år och använda den vilka dygn som helst?
    Vad bör man förvänta sig att det kostar?

    Med vänlig hälsning,
    Fredrik
  • Hej Fredrik!

    Pendlingslägenheter är till för pendlare med pendlingsbeslut. Alltså personer som har sin huvudsakliga bostad på annan ort och kommer till tjänstgöringsstället endast för att jobba del av veckan. Pendlingslägenheterna är möblerade 1-2rok och nyttjas enbart av pendlaren så länge pendlingsbeslutet sträcker sig, men oftast inte mer än 2-3 år i taget.
    Vi har inga former av boende där du kan bo i 8 år. Ska du bo så länge är det bättre att du hittar ett eget alternativ.

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad