Det luktar illa från min golvbrunn

Det luktar illa från golvbrunnen. Finns det något jag själv kan göra?

Kommentarer

  • Hej  Anna,

    Tack för din fråga,

    Om du har varit borta en längre tid kan vattenlåset torka ut. Det gäller särskilt under sommaren. Då spolar du bara vatten på golvbrunnen så fylls vattenlåset igen. Vattenlåset hindrar dålig lukt från att tränga upp från avloppsröret. Om det samlas hår, tvålrester och smuts i vattenlåset börjar det lukta illa från avloppsbrunnen.

    Ett modernt vattenlås ser ut som en liten hink och går lätt att lyfta upp eller vrida loss. Då kan det enkelt rengöras på in- och utsida.

    Tänk på att sätta dit vattenlåset ordentligt då den måste sluta tätt för att dålig lukt inte ska tränga igenom.

    Med vänlig hälsning,
    Filip Fastighetsskötare
  • Har ett ovanligt (?) problem med lukt från golvbrunnen. Golvbrunnen töms på vatten på 3-4 dagar. Rören har inspekteras av VVS-teknik med kamera. Inget fel kunde upptäckas. Vaccumventilen är utbytt. Inget övertryck i rummet är möjligt. Inget läckage, det skulle snart visa sej då vi har källarvåning, golvbrunnen är alltså i taket (!). Detta är ett ganska nytt problem, kanske ett halvår.
  • Hej Mats,
    Det låter sannerligen som ett ovanligt problem och inte något som du ska behöva åtgärda själv.

    Du får gärna göra en felanmälan på Mina sidor, så ska vi se till att någon kommer och tittar på det (igen?).

    Hoppas att det löser sig inom kort!
    Caroline Kommunikatör