Byta lägenhet till annan ort

Hej MHS Bostäder,

Om jag beviljas en lägenhet på en ort (låt oss säga ett sämre val men ändå hanterbart), är det möjligt att stå på kö eller byta till en annan lägenhet på en annan ort (bättre pendlingsmässigt)?

Anledningen till frågan är underlag till att tacka ja till en lägenhet som man egentligen inte vill ha med hänsyn till kostnad/tid för pendling, i väntan på en som passar bättre.

Samt, vad händer efter ett år i kön? Tas man bort helt eller slutar bara köpoängen att samlas?

Mvh

Kommentarer

  • Hej Patrik!

    MHS Bostäders lägenheter är tänkta att fungera som ett tillfälligt boende medan man letar efter en egen permanent lösning, eller om man har en tjänst som är tillfälligt och man under tiden som anställningen pågår behöver ett tillfälligt boende.

    Vi skriver alla våra avtal med avstående av besittningsskydd. Detta innebär i praktiken att man har inte samma möjlighet till byten, överlåtelser och andrahandsuthyrning som man har i ett ”vanligt” avtal. Vi tillämpar alltså inga byten.

    Vi rekommenderar alla att endast intresseanmäla och tacka ja på objekt som man verkligen vill flytta in i. Maximal boendetid hos oss är fyra år, så det kan vara bra att välja något som man kan tänka sig att bo i under den tiden.

    Har du stått mer än ett år i kön tas du helt bort från kön (detta sker automatiskt och är inget vi kan påverka). Om behov av bostad fortfarande finns, får du registrera dig i kön igen och börja om från början.

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad