Transformator till exit?

Hej! Jag har köpt ljusslingan "EXIT lightchain extra 300LED 30M" på ICA. Man fick inte med någon transformator (tror det heter så), alltså den del man sätter i eluttaget för att ljussligan ska lysa.

Vänligen återkoppla med vilken transformator jag behöver köpa, så att jag kan använda ljussligan.

Tack på förhand!
Klara
Klara A.

Kommentarer

  • Hejsan Klara.
    ICA säljer transformatorerna löst. Den kallas också för Exit.
    Det finns ett par olika beroende på hur många lampor och hur lång slinga du har. Till din med 300 LED behöver du en transformator som är på 31V och tål 12W.
    Det gör inget om du tar en kraftigare som tål 15W. Då kan du utöka med fler slingor om du skulle vilja.
    Hälsningar,

    Martin
  • Hej! Jag har också köpt slingan Exit med transformator. Jag fattar inte hur jag kan ställa in timerfunktionen. Är den förinställd som på beskrivningen så är det ju totalt fel att den inte lyser mellan kl.17 och 24.
    Lena S.
  • Hejsan Lena.

    Exit fungerar så här:

    Trafon har en inbyggd sk dubbel-timer. Man kan använda den om man vill eller inte.
    Precis som du säger så har knappen tre lägen.
    När man sätter på strömmen så är knappen släckt. Slingan lyser hela tiden.
    Trycker man en gång på knappen så tänds den gröna lampan i knappen.
    Det är ett schema som startar räkna från det att du trycker på knappen.
    När knappen lyser grönt startar timern.
    1: Start och är tänd i 8 tim. Slocknar sedan och är släckt i 5 tim.

    2: Startar igen och är tänd i 4 tim för att sedan vara släckt i 7 tim.

    Trycker man en gång till så släcks slingan och är släckt tills du trycker igen.

    Vill man ha en egen timer så går det alldeles utmärkt.
    Timer i vägguttaget och anslut trafon till timern.

    Hoppas att du är med på min förklaring.

    Ha en skön helg!
    Hälsningar,

    Martin
  • Tack! Detta ska jag nog klara, synd att den infon inte finns i beskrivningen.

    Lena S.
  • Hej ! Jag har köpt två st. Edit  Startset . Varje förpackning innehåller en transformator. Behöver jag använda båda för att koppla ihop slingorna ?

    Ulla Göransson
  • Hej, samma fråga som Klara men blir inte riktig klar med vad jag ska köpa, på ica's hemsida finns två transformatorer som heter Transformator Exit 12VA svart Markslöjd, resp 15VA, men det står inget om watt.
    Linda
  • Hej Linda!

    Man kan säga att 12VA (VoltAmpere) är samma sak som 12W ( Watt )
    Så planerar du att ha många slingor i serien så rekommenderar jag den kraftigare på 15VA.

    Hoppas detta hjälpte :-)

    Mvh
    Nicklas
  • Hej!
    Min exit slinga lyser inte alls trots transformator. Har jag gjort fel?

    exitljusslinga 8 m
    Tramsformater 12w

    Felicia
  • Hej Felicia,

    Svårt att göra fel, så antingen är trafon eller slingan sönder
    är det under garantitiden, så fårdu gå tillbaka till inköpsstället och reklamera
    (vi lagerhåller inte dessa, utan de ligger på ICA´s centrallager, så vi kan inte hjälpa dig härifrån

    mvh
    Johan