Transformator och glödlampor till adventljusstake.

Min mor har en äldre ljusstake från Markslöjd. Fem ljus i "backform". Svart och bokträ. Typnummer:8042, finns även ett annat nummer på lappen under lampan:01 37 004

Transformatorn har gått sönder och behovet av nya glödlampor har uppstått.
Har letat som bara den på nätet och även hos er. Verkar vara av ovanlig sort. Har ni någon sådan transformator i era gömmor?
Glödlamporna, matta bulb E5, ser ut som små luftballonger. Har ni dessa?
Tacksam för svar
mvh Helen

Helen M.

Kommentarer

  • Hej Helen.
    Ljusstaken hette Flyinge och fanns under slutet 90-talet och ett antal år in på 2000-talet.
    Jättefin modell.
    Vi har fått tag i reservlampor efter många års försök.
    Om du klickar här så kan du beställa direkt på vår sida.

    Tyvärr så har jag ingen transformator kvar men det går säkert att hitta hos Clas Ohlson, Kjell & Co eller i någon liknande butik.
    Hälsningar,

    Martin
  • Kommentar  ang transformator till elljusstake Kallinge art nr 8041.570

    Har sökt
    transformator till den pga att "skalet" tappat
    en bit precis vid ena "piggen" som ska ansluta till eluttaget.
    Clas Ohlsons har ingen i sitt sortiment som passar till denna äldre modell, enligt uppgift vid besök hos dem tidigare i veckan.

    Tycker mycket om ljusstaken och hoppas på hjälp att få igång den igen.
    Vänligen,
    AnneMarie G.

  • Hej AnneMarie.
    Jag har för mig att det var en oval koppling med två runda stift. Om så är fallet så blir det lite besvärligare för den kopplingen görs inte längre.
    Då får man klippa av sladden och skarva på en ny koppling som passar en transformator som har samma uteffekt.
    Kjell & Co har flera modeller som går att använda. Klicka här så ser du en modell.
    Hälsningar,

    Martin