Har ni reservlampor till julbelysningen Tomtefamilj?

Hej
vilken lampa är det till 9801171 artnr 8163000.
sitter 7st pisellolampor i ,transformatorn är 20va 1a.
Med vänlig hälsning Christer

Kommentarer

  • Hej Christer.
    I slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet så hade vi några olika keramikfigurer i sortimentet.
    Det fanns ett luciatåg, en tomtefamilj och en tomteverkstad.
    Med åren blev det lite samlarvärde på dessa då de var väldigt omtyckta.

    Det användes lite olika transformatorer och ljuskällor genom åren men den vanligaste var på 20V.

    De pisellolampor som användes mest var på 3V och 0,14W.
    Hittar man inte exakt samma styrka så kan man behöva byta alla 7 lampor för att få det att fungera.
    Om inte lampans plastsockel passar eller har fel färg så är det lätt att byta mot den befintliga. Se bild.

    Hoppas att du hittar en ljuskälla som passar.
    Bästa hälsningar,

  • Hej.
    Vart köper man sådana lampor?
    Kan ni sälja sådana?
    20V är utspänningen på trafon 50mA 1VA
  • Hej Staffan.
    Om du klickar här så hamnar du på rätt lampa. Vi kallar den 8289,000.
    Tänk på att du behöver byta sockel enligt ovan bild och att för att få samma ljus från alla lampor, byta samtliga 7 lampor.
    Ha en skön helg!
    Hälsningar,
  • Hej Martin!
    Vad heter sockeln?  Artnr?
  • Hej igen.
    Modellen brukar kallas Pisello- eller Push-inlampor.
    Det finns inga speciella artikelnummer eller typnummer på själva sockeln.
    Klicka på länken så hamnar du på¨rätt lampa.
    Hälsningar,

  • Nu har jag fått lamporna, har du tips på vart man man hitta hållare med kabel?
    lamporna passaade inte i hållaren/Staffan.
  • Hej,
    om du tittar lite i detta inlägg så beskriver jag hur man byter sockel. Det är en enkel sak för att få det att passa.
    Hälsningar,

  • Hej Martin!
    Jag ser bilden.
    Vart kan jag hitta sådana socklar?
    Säljer ni sådana?

  • Hej igen.
    Sockeln sitter på lampan när man köper dem.
    Du får byta den som sitter på lampan mot dem som sitter i din bordsdekoration.
    Mvh,

  • hej!
    Det sitter inte nån sockel på lampan,
    Lampan som jag fick är mer rund än den som är org, och därigenom så passar den ej i sockeln.
    Lampan jag köpte av er var utan sockel.
    Det sitter en sockel i tomtefamiljen, som lampan är nedstucken i, nästan lika som lampan du sålde.
  • Oj, ja då har vi inget annat som passar.
    Det är ju en liten chansning när det gäller så gamla dekorationer.
    Det viktiga är ju att ljuskällans Volt och Watt stämmer med hur strömmen ser ut från transformatorn.
    Kanske kan prova att fila lite i originalsockeln för att glaskroppen ska passa? Jag har aldrig hört att de inte passar tidigare.
    Mvh,