Skillnad mellan Decklight och Trall?

Hej, trall som säljs via bauhaus verkar mindre än de vanliga trädgård decklight. 22 mm hål vs 26 mm hål. Är det någon därmed skillnad i ljusstyrka/kvalitet mellan dessa två? Och kommer trall-varianten försvinna medans trädgård blir kvar, så att om man någon dag behöver nya lampor så finns bara den ”riktiga” att finna?

Kommentarer

  • Hej Ralph,
    Tack för ditt meddelande.

    Det kan vara så att själva håldiametern är något mindre på Trall, däremot är de något starkare per spot jämfört med Trädgård.
    Kvaliteten är lika bra oavsett vilka ni väljer.

    Trall-systemet är mer begränsat då det endast finns ett start- och ett extraset. Inga andra tillbehör finns att köpa till.
    Då är Trädgård (12V) eller Garden24 (24V) mer flexibelt om man senare t.ex. önskar att koppla på ytterligare spotar mm.

    Det är alltid svårt att svara på hur länge en produkt kommer finnas på marknaden men vad jag kan se så är nya inleveranser på gång för Trall, det finns gott om Trädgård på lager och vad gäller Garden24 så går detta system riktigt bra och kommer vara med ett bra tag framöver.

    Lycka till i ert val.

    Hälsningar,
  • Hej. Har ni bytt storlek på anslutningen på kablarna på trädgård? Jag köpte i december 2019 och de kontakterna är mindre än de som jag köpt nu (bägge är av nyare EU sort med två runda stift)
  • Hej Magnus.
    Ja, det stämmer. Nya regler gör att vi var tvungna att ändra lite.
    Vi har dock "adapterkablar" som gör att man kan koppla ihop nytt och "gammalt".
    Klicka här så kommer du direkt till vår sida där du kan beställa.

    Bästa hälsningar,
    Martin på Markslöjd.
  • Nej, som jag skrev så är det nya sorten.   Diametern på befintliga kontakter är mindre än de nya.  Adapters som ni länkar till är för kontakter med olika stift till ny standard.  Det jag frågar om är storleksskillnad.

    Jag tror iofs att jag har hittat problemet.
    Det finns tydligen en serie som heter trall i tillägg det är inte samma kontakter som trädgård. tyvärr ser man inte skillnad när man köper dem.

    Har ni övergångar mellan dessa?
  • Hej igen.
    Nej tyvärr. Trall och Trädgård är inte kompatibla. Det är två olika system med olika spänning.
    Mvh,
    Martin
  • Nej det är def ingen skillnad i spänning.
    Däremot skillnad i effekt på lampa. (0,4-0,15W)

    Jag hittar inte info på er sida, men däremot hos bauhaus
    1. https://www.bauhaus.se/decklight-markslojd-startset - Liten kontakt
    2. https://www.bauhaus.se/decklight-markslojd-tradgard-start - Stor kontakt

    Systemen skulle gå utmärkt att koppla samman med större transformator,
    förutom att kontakterna är olika då.
  • Näpp,
    Trall använder DC medan Trädgård använder AC.
    Därför har de olika kopplingar för att man inte ska försöka koppla ihop dem.
    Mvh
    Martin
  • Förlängning till Trall?

    Gjorde en felräkning vid installationen och saknar ca 15 cm mellan två av lamporna och undrar om det finns någon förlängningskabel som passar?
  • Hej Michael,

    tack för ditt meddelande.

    Det finns inga tillbehör till Trall som är en Bauhaus specifik produkt.

    Det enda man kan göra är att komplettera en slinga med fler lampor och då köpa en till startset som innehåller en sladd som kan kopplas från det ena setet till det andra.

    Ha en trevlig dag!
  • Tack för svaret, men jag har 15 st lampor inkopplade... går det att lägga till en?
  • Hej Michael.
    15 spotar är max. Du utnyttjar nu trafons kapacitet till 100%. Jag hade nog skaffat ett startset till och delat på slingan för att ge trafon lite längre livslängd.
    15 x 0,4W är 6W eller VA vilket är precis vad trafon klarar.

    Hälsningar,