Ljusskolan: Lär dig mer om ljuskällor

Vilken form på ljuskällan ska jag välja?

Vilken form du vill ha på ljuskällan beror på vilken lampa du ska köpa ljuskällor till.

Kronljusformade ljuskällor sprider ljus likt ett levande ljus och passar därför dekorativa lampor såsom kristallampor väldigt bra.

Globformade ljuskällor sprider värme och ljus horisontellt och passar t.ex. vägglampor eller taklampor där ljuskällan ska synas och sprida ett fint ljus (se Paris nedan).

Vilket och hur mycket ljus ska jag ha?
Ljuset i LED-ljuskällor mäts i Lumen (Lm). Våra Filament ljuskällor med 200 Lumen ger samma ljus som en glödlampa på 20W. En stor fördel med Filament är att den bara använder 2.8W energi.

Våra Filament ljuskällor finns som 200 Lm och 450 Lm.

Du ska idag välja ljuskälla efter ljusstyrka – dvs lumen – istället för watt. Watt mäter energieffekt, (w). Då får du rätt ljus i din ljuskälla.

Vilken sockel ska jag välja på ljuskällan?
Sockel indikerar vilken ljuskälla som passar till din lampa. Till en lampa som har sockel E27, väljer du en ljuskälla med sockel E27. Med nedan bild kan du du lätt identifiera ljuskällan du behöver till din lampa.

På Filament förpackningen kan du tydligt se vilken sockel & lumen ljuskällan har.

Klar eller opal ljuskälla– vad ska jag välja?
Klara ljuskällor passar i lampor där ljuskällan ska synas (t.ex. klara globformade ljuskällor) och om du vill att ljuskällan ska skapa mönster och ett fint ljus.
Opala ljuskällor passar i lampor där du vill ha ett jämnare och dämpande ljus (t.ex. under lampskärmar).

Hur ser jag att ljuskällorna har samma ljusfärg som på mina gamla glödlampor?
Ljusfärgen i en ljuskälla mäts i kelvin (K). På våra förpackningar finns nedan symbol, där kan du se vilken ljusfärg din lampa eller ljuskälla har.

Vilka egenskaper ska jag kolla efter på förpackningen?
Nedan symboler kan du se på våra förpackningar. De är bra att hålla utkik efter innan du bestämmer vilken ljuskälla du vill ha till din lampa.

De indikerar följande:
  • om lampan och ljuskällan är dimbar eller inte dimbar
  • hur mycket spridningsvinkel lampan/ljuskällan har
  • hur lång livslängd LED-ljuskällan har
  • om ljuskälla ingår eller inte ingår i förpackningen för lampan

Hur energieffektiva är dagens ljuskällor?
Ljuskällor klassificeras från A++ till E när det gäller deras energieffektivitet. A++ är mest energieffektiv och E är minst energieffektiv.

(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Åsa,

    tack för ditt meddelande.

    Du menar säkert Trädgård Plantlight i och med att den inte finns i Garden 24 serien.

    Dessvärre har denna produkt utgått hos oss och finns därmed inte kvar i lager längre.

    Det enda jag kan råda dig att göra är att kontakta våra återförsäljare i din närhet eller söka på nätet för att se om det är någon som har sådana till salu.

    Ha en trevlig dag!