Hur få fast ljuskällan i sänglampa Barcelona?

Vi har just monterat fyra Barcelonalampor men kan omöjligt få fast ljuskällorna. Fyra fina, dimbara, dyra LED lampor. Förstår att den medföljande sugproppen ska vara till hjälp men den går absolut inte att få fast på lampglaset.
Vad göra?

Kommentarer

  • Hej Lena.
    Först ett litet grattis till dina Barcelonalampor.
    En del LED-ljuskällor har inte slätt skyddsglas och då har sugproppen svårt att fästa på ytan. Har man försökt att trycka o vrida en stund så kan dessutom lamphållaren tryckas lite ur läge. Se till att den verkligen är centrerad i hålet. Försök att pricka i hålen med ljuskällans stift.

    Jag brukar föra in ljuskällan underifrån med fingertopparna om nu inte sugproppen går att fästa. Har man väl hittat rätt så brukar det fungera fint att använda båda tummarna för att vrida ljuskällan ett kvarts varv medsols.

    Hoppas att du får till det.
    Bästa hälsningar,

  • Tack för svar. Det lyckades med sugproppen till slut,
    efter hundratals försök att få fäste på det ojämna glaset.
    Mitt förslag är att ni börjar sälja Barcelonalamporna med fast ljuskälla eller i alla fall färdigmonterad.
  • Åh, vad skönt att höra att det gick bra till slut.
    Förhoppningsvis behöver ni inte byta LED ljuskällor på väldigt länge om det kan vara någon tröst.

    Bästa hälsningar,

  • Hej
    Jag upplever samma problem. Jag har köpt Barcelona vägglampa och taklampa.
    Har provat att sätta in Osram Led Supestar GU10 i vägglampan både med sugproppen och tummar men det går inte.
    Kan inte ens föreställa mig hur det ska gå att sätta in 5 ljuskällor i taklampan.
    Har ni ngn ljuskälla ni rekommenderar med den här lampan som kanske har slätare yta och fungerar bättre med sugproppen?

  • Hej Svitlana.
    Som jag nämner tidigare så är det lite lättare att pricka rätt om man för in ljuskällan underifrån. Rikta alltså lamphuvudet nedåt.
    Det är också viktigt att lamphållaren inte har böjts och kommit ur sitt läge. Den måste vara i centrum och inte luta.
    Hoppas att det går fint till slut.
    Hälsningar,
    Martin