Glödlampa Reservdel GY6.35

Hej,

Jag har fått ta över en golvlampa från Markslöjd där glödlamporna är av varianten GY6.35 Reflector Star. Dessvärre har en av två glödlampor nu gått sönder och det verkar i princip omöjligt att hitta en ny glödlampa av denna sort. Hur ska jag gå till väga för att ersätta denna ljuskälla? Vad jag kan utläsa har lampan artikelnummer 4112.

Tacksam för svar.

Kommentarer

  • Hej Erik.
    Golvlampan 4112 kallade vi för Cambria.
    Fanns i sortimentet i början på 2000-talet.

    Det är mycket riktigt en Gy6,35 sockel för halogenlampa på denna.
    EU har ju mer eller mindre förbjudit tillverkning av i princip alla glöd- och halogenlampor så det kan bli ganska besvärligt att hitta just denna.

    Det går säkert att hitta 6,35 halogenlampor men då utan reflektor. Kommer att fungera men lamphuvudet blir lite varmare.

    Nu vet jag inte om det var en elektronisk transformator på just Cambria.
    Det finns ju möjlighet att använda en LED ljuskälla annars.
    Problemet är att LED drar så mycket mindre ström och om det är en elektronisk transformator så behöver den ett minsta motstånd för att fungera.

    Det står i så fall angivet på transformatorn. På sekundärsidan står det exempelvis 12V 20- 60VA.
    Innebär att man måste ha en ljuskälla på minst 20 Watt för att det ska fungera.

    Hoppas att du hittar något som passar. Cambria var ju en snygg lampa.

    Bästa hälsningar,