Garden 24 koppla vägglampor?

Hej,
Vi funderar på att belysa vårt plank i trädgården med Garden 24 Wall 0,8W spotlights. Vi har tänkt sätta 6 spotlights på planket med ca 1,8 - 2,0 m mellanrum.

Fråga 1:Behöver lamporna kopplas i serie, dvs att man sätter transformatorn i ena änden och kopplar på lampa för lampa i samma riktning, eller kan man sätta en y-koppling från transformatorn och sen från den y-kopplingen koppla på lampor åt både höger och vänster ?

Fråga 2:
Hur kopplar man ihop dessa spotlights med varandra? Om vi ska koppla 6 st efter varandra , behövs det då en y-koppling från varje lampa eller hur kopplar man vidare från en sån lampa (garden wall 0,8W) till nästa lampa? På bilden ser det ut att bara gå ner en sladd från spotlighten?

tack
mvh
kristian
Kristian S.

Kommentarer

  • Hej Kristian.
    Då ska vi se:

    1. Japp, du kan välja hur du vill här. En sk Y-koppling och sedan gå åt både höger och vänster. Detta är en lösning som är att föredra för då blir det inte så lång väg från transformatorn till sista vägglampan.
    2. Just denna modellen har bara en sladd in. Vi valde det för att det blev inte så snyggt med två sladdar på väggen. Sladden är istället 1,5m lång så att y-kopplingen inte behöver hänga på väggen. Du behöver alltså en y-koppling till varje lampa för att komma vidare till nästa.
    Hoppas du är med på mina förklaringar och hör av dig om du har fler frågor eller funderingar,
    Hälsningar,

    Martin
  • Hej,
    Tack så mycket för svar. Då vet jag hur man ska koppla. Blir nog så att vi sätter transformatorn i mitten och sätter en y-koppling från den för att sedan kunna koppla lampor åt både höger och vänster. Om man gör så behöver det vara exakt lika många lampor åt vardera håll man kopplar på? I det här fallet kommer det nog gå ut 3 vägglampor åt höger från y-kopplingen i mitten och 3 vägglampor åt vänster (framifrån sett) för att täcka hela planket , men vi funderar ev på att utöka åt vänster med kanske 2 eller 3 st garden 24 Phole Sphere som även belyser häcken som tar vid efter planket. Kunde dock inte hitta hur många watt dessa var på och om isf en trafo på 36 w är tillräcklig.

    Det skulle isåfall se ut så här:
    Trafo + y-koppling i mitten av planket
    3 vägglampor åt höger, 3 vägglampor åt vänster + 2 eller 3 st garden24 phole sphere. Hoppas du är med på hur jag menar.
    Med vänlig hälsning, Kristian
    Kristian S.
  • Hej igen.
    Åh, det låter verkligen spännande! Vore kul att se resultatet sedan.
    Du kan absolut koppla precis så.
    Ett tips bara; ta den större transformatorn, 60W. Även om det är tillräckligt med den lilla så är det bara smart att ta den större. Inte lika känslig om man ligger på gränsen samt att en vacker dag så kommer ni förmodligen vilja koppla på något mer.
    😊
    Hälsningar,

    Martin