Byte av ljuskälla

Hej, jag har två lampor i badrummet som är Markslöjd, vet dock inte vilket ytterligare namn de har. Lyckas inte lista ut hur jag byter lampor på dessa. Vill ju inte förstöra något. Hur ska jag göra?
Undrar även om man kan ha Led i dessa?

Kommentarer

  • Hej Johan.
    Det ser ut som att du har en Madrid där.
    Där sitter 12V / 20W halogenlampor med sk GU4 /MR11 sockel.
    De sitter intryckta med två små stift i lamphållaren och hålls fast av två fjädrar.
    Dra rakt ut så lossar de. Är det svårt att få grepp så brukar det funka med två skruvmejslar eller liknande.

    Här sitter en elektronisk transformator som måste ha ett visst motstånd för att fungera.
    LED lampor har ju ofta väldigt låg Wattstyrka och om du byter ut alla så kommer de inte upp i tillräcklig styrka för att trafon ska börja fungera. Man kan ha en av halogenlamporna kvar men det kan se lite knasigt ut.
    Hoppas att du får till det.
    Jag bifogar en bild på hur ljuskällan ser ut.
    Hälsningar,