Rökning i lägenhet?

Läser att det ej är tillåtet att röka på balkong, men att det är OK inne i lägenheten??? .
Grannens cigarettrök kommer till min lägenhet, jätte jobbigt.

Kommentarer

  • Hej Laila.

    Om du har problem med att det kommer in cigarettrök i din lägenhet behöver du kontakta Felanmälan.

    Du når dem på telefonnummer 0920-23 67 40, vardagar kl. 7:00-16:00.

    Många hälsningar från oss på Lulebo
  • Har haft kontakt både med kundtjänsten och den berörda grannen..., inget händer.
    Känner mig som en passiv rökare, o det kan väl inte vara rätt. Vad ska jag göra? Måste jag flytta?
  • Hej Laila.

    I detta fall behöver du kontakta Felanmälan, då ditt problem ev. kan bero på ventilationen.

    Vänligen ta kontakt med dem på telefonnummer 0920-23 67 40.
    Du når dem vardagar kl. 7:00-16:00.

    Många hälsningar från oss på Lulebo
  • Visst är det ventilation det beror på. Vi har gemensam ventilationssystem med den rökande grannen. Jag tycker att problemet blivit värre. Känner varje gång hon röker att det kommer röklukt in i min lägenhet(o det är ofta) . Efter Covid-sjukan har jag haft rethosta till o från o känner ibland att jag har tungt att andas, så cigarettröken känns riktig jobbig. Fläkten i min lägenhet är jättedålig. Jag har svårt att förstå att Lulebo tillåter rökning inomhus med tanke på vad det kostar att sanera en lägenhet efter år av rökning. Mvh/Laila
  • Hej Laila.

    Fr.o.m. 1 Juli 2019 finns ett beslut från Riksdagen att det är förbjudet att röka på lekplatser och vid entreér till lokaler och dit allmänheten har tillträde.

    Det finns enligt lag inget som säger att man inte får röka i sin hyreslägenhet.

    Vi hänvisar dig som sagt i detta fall till vår Felanmälan.

    Många hälsningar från oss på Lulebo
  • Oförskämt att röka om det stör grannarna.
    Lulebo förbjud detta livsfarliga beteende. Skydda barn och vuxna från röken.
  • Förbjud rökning i lägenheter. Röken tränger in genom ventiler, fönster och balkong. Vi har som hyresgäst rätt att få andas och slippa hosta pga.röken.
  • Hej Elisabeth.

    Lulebos ambition är att våra hyresgäster ska ha ett trivsamt och tryggt boende och det är förbjudet att röka på lekplatser och vid entréer till lokaler och där allmänheten har tillträde.

    Upplever man problem med att rök kommer in i ens lägenhet rekommenderar vi att man kontaktar Felanmälan. Man kan även vända sig till sin bovärd om man upplever att man störs av grannars rökning.

    Via denna länk kan du hitta kontaktuppgifter till bovärd i respektive område: Kontaktuppgifter bovärdar
    Felanmälan når du på telefonnummer 0920-23 67 40, vardagar kl. 7:00-16:00.

    Många hälsningar från oss på Lulebo

  • Tycker att det har blivit bättre på sista tiden. Fimparna i en hög utanför entrén har minskat. Skulle vara bra om ni satt upp förbudsskyltar. Tror att de allra flesta vill slippa andas in rök. Vill påpeka att det är många som inte tål rök. Har märkt att det ligger gummi handskar ganska ofta slängda i entre. Det är inte vi hyresgäster eller städpersonalen som kastar dem. Det är andra återkommande hjälpare.
  • Hej Elisabeth.

    Frågor gällande skyltning m.m. hanteras av förvaltningen på Lulebo.
    Via denna länk hittar du kontaktuppgifter till dem:
    Kontaktuppgifter förvaltningen

    Många hälsningar från oss på Lulebo