Vad är rekommenderad tid för motorvärmare vid olika temperaturer?

I senaste brevet "Hemlängtan" stod bl a: "Där får du bland annat veta att rekommenderad inkopplingstid vid -15 grader är ca. 1,5 timme." Trodde att man även skulle få information om vad som gäller vid andra temperaturer än -15°. Det vore bra med en tabell för detta. Finns det en redan eller kommer ni att lägga ut en?

Kommentarer

  • Hej Tomas!

    För bästa energioptimering styr yttertemperaturen inkopplingstidens längd och det varierar något beroende på var du bor och på vilket system som gäller i bostadsområdet. Men generellt gäller ungefär inkopplingstider enligt tabellen nedan.

    När du programmerar tider ska tiden för när du ska använda bilen anges. Hur länge uttaget ger ström räknas från klockslaget du har angett och bakåt i tid. I tabellens exempel är det -17° C och uttaget ger ström i 128 minuter. Har du till exempel lagt in kl. 08.00 som avresetid ger uttaget ström från kl. 05.52 till 08.00 vid -17 grader.

    Hälsningar Lulebo

    Lulebo