Övertagande av lägenhet, vad gäller?

Hej!

Tillåter ni någons barn att överta kontrakt när en förälder flyttar?

Kommentarer

  • Hej Emilia!

    En förutsättning för överlåtelse är att den du önskar överlåta till är närstående till dig, exempelvis ett barn. Överlåtelse kan inte ske till en vän, inneboende eller andrahandshyresgäst. Man kan inte heller testamentera bort en hyresrätt. För överlåtelse krävs att man varaktigt har sammanbott. Enligt praxis krävs cirka tre års sammanboende för att det ska betraktas som varaktigt. Detta ska styrkas med intyg från Skatteverket för båda parter. En förutsättning för att överlåtelse ska kunna ske är att den som ska överta lägenheten har god ekonomi och att det inte har varit några störningar eller andra problem vid boendet i lägenheten. Ansökningsblankett för att ansöka om överlåtelse finns på vår webb, klicka här.
    Thommy Kommunikatör