Laddning laddhybrid eller elbil?

Laddhybrider och bilar med enbart el som drivmedel är ju en väg som skall innebära en sänkt klimatbelastning och därför välkommen till en vettigare framtid. Om jag skaffar en sådan bil, var kan jag då ladda den?
Jag har parkeringsplats i carport, går det att ordna så att jag kan nyttja motorvärmaruttaget?

Kommentarer

  • Hej Per!

    Utomhus i befintliga motorvärmaruttag gäller följande:

    • Hyresgästen får uppgradera till kontinuerlig ström för +350 kr/månad för närvarande. D.v.s. 350 kr/månad plus parkeringsplatsens avgift. Notera: Bor du på ett område där el för bilplatsen debiteras utifrån din förbrukning är kontinuerlig ström inte ett alternativ, eftersom du själv styr om du vill ha ström dygnet runt.
    • Befintlig 6 A säkring gäller, absolut inte högre (på grund av säkerhetsmarginal eftersom befintliga elinstallationer kan få allvarliga problem att hantera maximal kontinuerlig ström).
    • Hyresgästen måste ha en egen laddare som går att ställa om till 6 A, vilket är det vanligaste som bilarna levereras med, annars får de köpa en ny/riktig laddare.
    • Lösningen ger vid laddning kvällar och nätter upp till +10 mils räckvidd (per 15 timmar) för bilägaren, vilket kommer att räcka för de allra flesta. Har man större behov finns särskilda laddstationer.
    Lulebo
  • Hej!

    Vad gäller om man har garage hos Lulebo med ett vanligt eluttag?
  • Hej Viktoria!

    Laddning av fordon via vanliga eluttag inomhus i garage är inte tillåtet inom Lulebos bestånd. Orsaken är att uttagen inte är säkra att använda för den typen av laddning under längre tid. För att ladda sitt fordon i garaget krävs nyinstallation som bekostas av hyresgästen enligt följande (självkostnad):

    • Nytt vägguttag i metall 16 A
    • Kablage 16 A
    • Anslutning i el central om det är möjligt
    • Anslutningen säkras av med 6 A
    • Uppgradering till kontinuerlig ström +350 kr/månad
    Hälsningar
    Lulebo
  • Självkostnad - innebär det att Lulebo gör installationen och jag betalar er?  Eller anlitar jag själv elektriker?
    Känns lite trist dock om garaget ev. kommer att rivas om ett par år...
  • Hej Viktoria!

    Lulebo projekterar, låter utföra och fakturerar. Enklast är att bara stå utomhus vid en befintlig motorvärmarstolpe. Är inte det ett alternativ är det nog mest ekonomiskt att åka till en laddningsstation och ladda.

    Här hittar du en karta med information om var laddningsstationer finns.
    Lulebo
  • Hej Lulebo
    Jag har en garageplats med lådan i metall, säkring 6A och jordfelsbrytare redan installerat.
    Matas med grov kabel.
    1. Varför duger inte det?
    (Kalllkällans garage)

    2. Sen har ni en tjänst där jag kan köpa kontinuelig ström/ belastning dygnet runt och ha motorvärmare i bil på 6A men inte ladda en elbil med samma belastning 6A?
    förklara gärna?

    Borde inte ni inventera garagen och ha ett prisförslag för vad som behövs göras för att anpassa till elbilsladdning för respektive garage..

    Kan ta elbil genom jobb och vill så för klimatet, men vill ha ett pris innan jag beställer.

    //En elektriker.
  • Hej Lulebo

    Ang garage Kallkällan.

    På min bilplats finns redan metall kapsling, säkring 6A och jordfelsbrytare och uttag godkänt för 16A

    Borde inte det vara kravet uppfyllt?

    Om inte måste ni kunna ge en ca kostnad för installation för 6A laddning av el/ hybrid.

    Ni har kontinuelig ström til motorvärnare med styrka 6A, men inte ladda elbil med samma effekt 6A.
    Vad är skillnaden? Förklara gärna.

    Jag har möjlighet att ta elbil genom jobbet och vill göra så för klimatet, men vill kunna värma den bilen i garaget.

    //En elektriker.
  • Hej!

    Det är fullt möjligt att ladda en elbil med kontinuerlig ström och max 6 ampere. Pris för kontinuerlig ström är för närvarande (okt 2020) 350 kr/månad, hyra för bilplatsen tillkommer. Observera att laddboxen maximalt får dra 6 ampere, eller vara begränsad till det.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Hej,

    Som en del av framtidssäkring och Sveriges miljöarbete, borde ni inte satsa på att uppgradera alla garageplatser och motorvärmarstolpar så att man kan ladda elbilar? Många skippar säkert elbil bara för att det är svårt att ladda när man bor i hyresrätt.

    Elbilar blir mer och mer vanligt och kommer inom några år att vara dominerande på marknaden, se bara hur det är i Norge redan nu.

    Mvh Gustav
  • Hej Gustav!

    Det är som vi har svarat i den här tråden, dvs. att det är fullt möjligt att ladda en elbil med kontinuerlig ström och max 6 ampere. Pris för kontinuerlig ström är för närvarande (okt 2020) 350 kr/månad, hyra för bilplatsen tillkommer. Observera att laddboxen maximalt får dra 6 ampere, eller vara begränsad till det.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Kanske Lulebo inte är ett alternativ att flytta till eftersom dom inte vill svara på hur dom tänker i framtiden?
  • Hej Stefan!

    Lulebo jobbar för närvarande med att ta fram en elbilsstrategi och hur vi ska hantera det framöver. Det är dock som vi har svarat tidigare här gällande laddning av elbil. Dvs. att det är fullt möjligt att ladda en elbil med kontinuerlig ström och max 6 ampere och att laddboxen maximalt får dra 6 ampere, eller vara begränsad till det.

    Pris för kontinuerlig ström är fortfarande (juli 2021) 350 kr/månad, hyra för bilplatsen tillkommer - mer om kontinuerlig ström finns att läsa här.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Hej,
    Hur går det med eran strategi? Utvecklingen går framåt! Många är intresserade av alternativ till bensin/disel! Fortfarande 6A som gäller? Saknar prisförslag på uppgradering enligt ovan.

    Hälsningar
  • Hej Fredrik.

    Det är fortfarande 6 A som gäller.
    För prisförslag gällande installation av el för laddning av elbil i varmgarage så kontaktar du din bovärd eller förvaltare i området. Du hittar kontaktuppgifter via denna länk:

    Kontaktuppgifter bovärd och förvaltare

    Många hälsningar från oss på Lulebo
  • Det är inte glasklara svar i denna tråd. Är det ok för mig som har bilplats i garage på Kallkällan att beställa kontinuerlig ström och ladda 6A i de moderna uttag som finns där?
  • Hej John

    Ja det funkar fint i garagen på Kallkällan.
    Detta gäller:

    Utomhus i befintliga motorvärmaruttag gäller följande:

    • Hyresgästen får uppgradera till kontinuerlig ström för +350 kr/månad för närvarande. D.v.s. 350 kr/månad plus parkeringsplatsens avgift. Notera: Bor du på ett område där el för bilplatsen debiteras utifrån din förbrukning är kontinuerlig ström inte ett alternativ, eftersom du själv styr om du vill ha ström dygnet runt.
    • Befintlig 6 A säkring gäller, absolut inte högre (på grund av säkerhetsmarginal eftersom befintliga elinstallationer kan få allvarliga problem att hantera maximal kontinuerlig ström).
    • Hyresgästen måste ha en egen laddare som går att ställa om till 6 A, vilket är det vanligaste som bilarna levereras med, annars får de köpa en ny/riktig laddare.
    • Lösningen ger vid laddning kvällar och nätter upp till +10 mils räckvidd (per 15 timmar) för bilägaren, vilket kommer att räcka för de allra flesta. Har man större behov finns särskilda laddstationer
    Många hälsningar från oss på Lulebo.

    Ulrika Kundmottagare
  • hej! jag ska flytta in i de nybyggda lägenheterna på Assistenvägen och undrar om det kommer finnas laddstation för elbil på parkeringsplatserna utanför eller om det finns någon parkering i närheten man kan hyra för elbl?
  • Hej Moa.

    Det finns bilplatser på Assisentvägen som du kan göra intresseanmälan på via vår hemsida. De är inte utrustade med någon speciell laddare. På dessa platser får man betala för den elen man förbrukar. Du väljer då själv om elen ska vara tillslagen dygnet runt.

    Tänk på att du behöver ordna en laddare som går att ställa om till 6 A, vilket är det vanligaste som elbilarna levereras med.

    Många hälsningar från oss på Lulebo

  • Lulebo are just good for giving hopeless dreams and promises.Electric cars are the future why are you not taking full responsibility to ensure that your customers get the satisfaction of their money?We need more loading stations in our neighborhoods.It should not matter whether one lives in an apartment or not,everyone deserves access to the loading system.One good example is Kalkällan neighborhood in luleå,they have a loading station in their neighborhood.Lulebo is really a disgrace you fail to renovate your rotten apartments in hertson too.All you know is to increase the monthly rents when you are not serving the tenants as they deserve.
  • Hej Mercy

    Om det är så att du har vidare frågor eller funderingar ring då vår växel så får vi koppla dig till det ärende du vill prata om.
    Lulebos växelnummer är 0920 236700 mellan 07.00-16.00.

    Många hälsningar från oss på Lulebo
    Ulrika Kundmottagare