Köflytten och medsökande?

Varför ser man inte att min man är medsökande på Lulebo efter flytten från Bostad Luleå? Han är registrerad som medsökande på Bostad Luleå. Varför har inte den uppgiften kommit med?

Kommentarer

  • Hej Solveig!

    Lulebo använder inte funktionen medsökande eftersom varje person som står som sökande själv måste registrera sig i kön och personligen godkänna att vi får hantera dennes personuppgifter.

    Ska två personer stå på ett hyresavtal hos Lulebo måste båda ha en egen sida med egen kötid, därför måste båda registrera sig. Kötiden från Bostad Luleå flyttas endast över för den som har betalat årsavgiften och varit registrerad hos Bostad Luleå, inte för medsökande.

    Bostad Luleå använde sig av medsökande för att inte par i samma hushåll skulle tvingas betala två avgifter för att stå i deras bostadskö. Lulebos kö är avgiftsfri och varje enskild person ska själv godkänna att vi får behandla deras uppgifter och ställa sig i kön.

    På vår webbplats finns ytterligare information, klicka här för att läsa mer.

    Har du fler frågor om det här är du välkommen att ringa Lulebos Lägenhetsförmedling, tel. 0920-23 67 20, vardagar klockan 9-12.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Tycker det är fel. Om jag dör så måste alltså min man använda sin kötid som är väldigt kort. För det är så vi tänkt att om jag dör så kan min man använda min köpoäng för att kunna flytta till mindre.

    Ytterligare en fråga: det går inte att registrera min man, det står att det redan finns en intresseanmälan på lägenhet på vår adress. Så hur gör vi?
  • Hej!

    Vid dödsfall
    Under förutsättning att lägenheten har använts som gemensam bostad har äkta makar eller sammanboende vid dödsfall rätt att överta hyreskontraktet. Även närstående har under vissa förutsättningar denna rätt.
    Problem vid registrering
    Gällande frågan om att det inte går att registrera din man och att ni får information att det redan finns en intresseanmälan på lägenhet på er adress är ni välkomna att ringa vår kösupport på telefon 0920-23 67 99, telefontid: 9-12 och 13-16. (Tisdag 5/1 stänger vi kl. 13, onsdag 6/1 har vi stängt.)

    Hälsningar
    Lulebo
  • Håller med Solveig, vi stod båda i Lulebos bostadskö innan ni införde Bostad Luleå. Registrerade mig då med min man som medsökande, just för att vi båda skulle ha samma kötid. Om jag går bort har inte min man samma kötid eftersom han måste börja om på nytt. Eftersom vi gjort enligt er rekommendation - hur gör vi. Det är inte vi som ”ställt” till det.
  • Hej Lena!

    Under förutsättning att den sökandes efterlevande/make/maka har varit folkbokförd på samma adress som den sökande under de senaste tre (3) åren, kan den efterlevande/maken/makan, mot uppvisande av dödsfallsintyg och/eller folkbokföringsintyg, överta den sökandes köpoäng i Lulebos köer.

    Klicka här och läs mer.

    Hälsningar
    Lulebo
  • Tack för snabbt och utförligt svar!
  • Hej!

    Tack, och vad bra att att du fick svar på din fråga.

    Hälsningar
    Lulebo