Kallt i lägenhet?

Hej, när tänkte ni sätta på värmen i lägenheterna, börjar få ont i halsen nu och det är inte så konstigt eftersom att elementen varit iskalla i flera dagar, tänkte ni vänta tills att det är snö ute och ser kallt ut? För ni vet ju att det fortfarande är kallt ute. Just nu går jag med byxorna, tröja, morgonrock på kläderna, dubba strumpor om ni vill veta. Ska de behöva vara så? Så jag vill bara veta vilket datum värmen kommer så jag kan se fram emot och längta tills dess?

Kommentarer

  • Hej Nora.

    Lulebo stänger aldrig av värmen i lägenheterna. Våra fastigheter är kopplade till ett automatiskt värmesystem som känner av utetemperaturen och som är inställt för att gå igång när temperaturen utomhus sjunker under ett visst antal grader.

    Värmesystemet är i drift året runt och utgår ifrån förutsättningarna i varje enskilt hus när det reglerar värmetillförseln i förhållande till utomhustemperaturen.

    Vill du läsa mer om detta kan du läsa här: Inomhustemperatur

    Många hälsningar från oss på Lulebo
  • ”Under ett visst antal grader” under vilken grad är det? -15 eller vadå. Och under tiden tills dess ska det vara kallt?
    Dom kan ju inte vara så bra på att känna av utetemperaturen i isf. Då hade det ju inte varit iskallt inne.
  • Hej Nora.

    Om elementen i lägenheten känns kalla beror det oftast på att de inte blir varma förrän inomhustemperaturen understiger 20 grader, oavsett utomhustemperatur.

    Om du har problem med att det är kallt i lägenheten kan du kontrollera att termostatventilen är rätt inställd. Du gör detta genom att prova vrida upp termostatventilen på max för att se om elementet blir varmt.
    Prova vrida termostatventilen fram och tillbaka mellan min och max några gånger.

    Lämna sedan termostaten i fullt öppet läge genom att vrida den motsols så långt det går för att se om detta gör så att elementet blir varmt.

    Kontrollera om inomhustemperaturen understiger 20 grader genom att placera en termometer på ca 1 meters höjd från golvet ca en meter in i rummet mätt från ytterväggen. Elementen ska vara ställda på max och fönstren ska vara stängda under mätningen. Om temperaturen ligger betydligt under 20 grader under flera dagar ska du göra en felanmälan så att de kan hantera problemet.

    Du når Felanmälan på telefonnummer 0920-23 67 40, vardagar kl. 7:00-16:00.

    Många hälsningar från oss på Lulebo