Jag planerar att har en fest, är det tillåtet?

Jag har tidigare hållit i fester och tillslut fått ett anonymt klagomål i form av ett brev vilket jag respekterar och nu följer extra mycket. Jag planerar att fira nyår i lägenheten med två kompisar och funderar på regler kring detta. Jag har läst att man ska meddela sina grannar men jag hittar inte denna information någonstans nu. Vad behöver jag göra för ha "rätt" till att få leva om lite extra och senare än till kl. 22 nu såhär till nyår?

Kommentarer

  • Hej Beatrice!

    Huvudregeln är att du inte får störa andra hyresgäster, varken på dagen eller natten, men att enstaka gånger höra barn som leker eller en granne som har fest får man räkna med när man bor i flerfamiljshus. Det som däremot är störande är ihållande hög musik på kvällar och nätter, bråk och skrik eller andra varaktiga ljud i lägenheter och i trapphus.

    Oavsett om det är en veckodag eller helgdag ska inte grannar behöva bli störda av hög musik eller höga ljud. Tala gärna om för dina grannar att du ska ha gäster, så att de är förberedda. Då är chansen större att de har överseende med att det låter lite extra just den kvällen. Använd ditt goda omdöme och ta hänsyn till att du bor nära andra människor. Fira gärna nyår med dina två kompisar, men respektera dina grannar.

    Klicka här för att läsa mer om störningar.

    Hälsningar
    Lulebo