Kollektivtrafik mellan Älmhult och Växjö.

Hur kan ni köra med bussar som har tre trappsteg upp i bussen?Hur ska äldre människor med rullator, ser dåligt och gå med käpp, rullstol eller resenärer med barnvagn kunna åka denna sträcka?? Pensionärer får åka gratis men till vilken nytta då de inte kan rulla in sin Dramaten efter att ha varit och handlat? Hur kan ni exkludera denna grupp människor?

Helene Karlsson

Kommentarer

  • Hej Helene!

    Regionbussarna har en lift vid bakdörren för hjälp vid ombordstigning/avstigning för resenärer med rörelsehinder, rullstol och rullator.

    Så fungerar det ombord
    Bussarna har särskilda platser för rörelsenedsatta samt rullstol, rullator och andra hjälpmedel. Rullstolsplatsen/platserna ombord har ryggplatta, utfällbart sidostöd, handtag samt en särskild stoppknapp. Ryggen placeras mot föraren och hjulen på rullstolen låses för ökad säkerhet. Det är det tillgängliga utrymmet vid varje resa som avgör hur många hjälpmedel som kan tas med i bussen.
    Alla våra regionbussar är utrustade med säkerhetsbälte. Rullstol spänns fast med spännband.

    Hjälp av bussföraren
    Bussföraren hjälper dig ombord/avstigning om du behöver, hjälp kan påkallas med serviceknapp som är placerad på utsidan av bussen När du kommit ombord och är säkert placerad hjälper bussföraren till med biljettköpet.

    Ha en bra dag
    //Anneli

    Länstrafiken Kronoberg Kundinformatör
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.