Jag har en fråga angående er årsredovisning för 2015

Hej jag gör en skoluppgift om ert företag och gick igenom eran årsredovisning för 2015 och upptäckte att ni fick 321 071 i verksammhetsresultat år 2015.
men ni fick -98 769 år 2014 och undrar var ni får de pengar som fattas och vad ni gör med de pengar som är över om företaget då går med vinst eller om de sparas till senare när de behövs?

Kommentarer

  • Hej Maja,

    Tack för din fråga!

    Så här svarar vår controller:

    Hej!

    Läkare utan gränser strävar efter att få ett resultat nära noll varje år, eftersom vi vill att de pengar vi samlar in används så snart som möjligt. De små vinster vi gör varje år läggs till vårt egna kapital, som är mycket litet i förhållande till hur stor vår omsättning är.

    Det sparande som behövs för att hålla våra fältprojekt igång även om vi tillfälligt skulle få en minskning av gåvor finns istället hos våra så kallade operativa sektioner. 2014 var verksamhetsresultatet -98769kr, men årets resultat när vi också räknat in räntor blev 48 545kr, så inga pengar fattades i slutändan utan 48 545 kr kunde läggas till vårt egna kapital det året.

    Vänliga hälsningar
    Maria

    Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar.

    Vänliga hälsningar,

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy