Vilka regler gäller för skattereduktion?

Hej
Jag funderar att ge ett bidrag till Läkare Utan Gränser.
Vilka regler gäller för skattereduktion 2016?
Tacksam för svar.
Vänliga hälsningar
Sophie

Kommentarer

  • Hej Sophie,

    Möjligheten att göra skatteavdrag är bara möjligt för gåvor skänkta fram till årsskiftet 2015/2016. Det innebär att du från och med 2016 inte kommer få någon skattereduktion för gåvor som du skänker till oss eller andra organisationer.

    Om du har frågor om skattereduktion för gåvor som du gett under perioden det var möjligt att få skattereduktion kan du kontakta vår givarservice på givarservice@läkareutangranser.se så hjälper vi dig.

    Tack för att du vill stödja vårt arbete!

    Vänliga hälsningar,

  • Men vad gäller nu år 2019???
    Ta bort det gamla svaret från 2016!!
  • Hej Anders!

    Tack för din fråga.

    Vi har inte gjort någon ansökan om att bli gåvomottagare när skattereduktion för gåvor träde i kraft 1 juli. Då det inte är säkert att den sittande regeringen kommer att behålla skattereduktionen i budgeten de sätter för 2020 har vi valt att avvakta med en ansökan tills nästa års budget är satt. Detta för att undvika överflödiga kostnader för något som endast visar sig gälla i ett halvår. Skulle det uppdagas att skattereduktionen för gåvor visar sig bli mer långvarig kommer vi att se över detta närmare.

    Det finns en ny rubrik i forumet med information gällande 2019. Men du har så klart rätt så vi har nu tagit bort informationen som gällde 2016.

    Tack för tipset!

    Tack för ditt stöd!

    Med Vänliga Hälsningar
    Sara

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy