Kan jag arbeta utomlands med er trots min sjukdom?

Hej,

Jag är intresserad av att så småningom åka ut som sjuksköterska i fält på något sätt men läser på er hemsida att det inte är möjligt för icke fullt friska. Jag har diabetes typ 1 och behöver därför kontinuerliga injektioner av insulin. Finns det någon möjlighet för mig att kunna få uppdrag för Läkare utan gränser ändå?

Tack på förhand,
Emilia

Kommentarer

  • Hej Emilia,
    Tack för ditt mail och ditt intresse för att arbeta i våra projekt.

    Innan internationell personal blir utskickad i fält genomgår de en medicinsk undersökning där de blir validerad för att klara av arbetet och livet i fält. Denna bedömning görs av läkare på vårdcentral i Sverige. I det fall att fältarbetaren är beroende av medicinering i nuläget fastställs det om personen skulle kunna klara sig utan medicinen i det fall att det inte skulle finnas tillgång. I fält kan vi inte alltid säkerställa att det finns åtkomst till den medicin som behövs. Det kan hända att medicinen förstörs, blir stulen eller att det händer något som gör att du själv inte kan få åtkomst till din medicin. Därför anses beroendet av medicinering som en orsak till att säkerhetsrisken för att arbeta och vistas i fält anses vara för hög. Denna bedömning görs för vår personals säkerhet.

    Mer information finns på vår hemsida: https://lakareutangranser.se/bli-faltarbetare/ansokningsprocessen/generella-krav

    Vänliga hälsningar,
    Rekrytering Program
    (Uppdaterad )

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy