Situationen i Jemen

Hej,

Mitt namn är Harald och jag har nyligen börjat intressera mig för krisen i Jemen som verkligen är helt fruktansvärd. Stort tack för det otroliga arbete ni gör!

Jag håller just nu på efterforska den nuvarande situationen inför ett arbete och undrar om det finns några aktuella dödssiffror i landet?

Jag har hittat mycket om antal döda från 2015-2019 men har inte lyckats hitta några siffror om dödstal för 2020. Jag förstår att det är svårt att uppskatta exakta dödstal i en krigsdrabbad region men har ni några ungefärliga siffror eller estimat för perioden 2020 (1 januari - idag)

Är det tiotusentals döda under det här halvåret likt tidigare perioder eller går det att säga något mer exakt?

Tack för svar och fortsätt ert otroliga arbete i området!

Kommentarer

  • Hej Harald,

    Tack för ditt meddelande och intresset för Läkare Utan Gränser!

    Det är svårt för oss som organisation att göra en sådan uppskattning då vi sällan har en hetäckande bild av ett land. Läkare Utan Gränser arbetar med vissa delar av befolkningen (de mest utsatta) och på vissa platser. De siffror du hittar på vår hemsida är bland annat tagna från våra projekt, från landets myndigheter och ibland FN.

    Om du är intresserad av att läsa vad vi gör på plats i Jemen, så hittar du mer information här: https://lakareutangranser.se/vad-vi-gor/har-arbetar-vi/jemen

    Vänligen,
    Evelina
    Infomail

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy